Tidsviktad avkastning?

Har öppnat en portfölj på Opti där jag satt in 15 000 kr, vilket nu minskat till 14 929 kr. Alltså 71 kr minus. Men Opti redovisar att jag ligger 3,1% plus i “tidsviktad avkastning”. De har en förklaring (se screenshot nedan) men jag fattar ändå inte hur ett minusresultat kan visas som en ökning i procent. Känns som en skönmålning… @Jonas-Opti kan du förtydliga för en förvirrad amatör?

Det kallas för Time Weighted Return och är i princip standard i branschen för att mäta utveckling i procent. Det är ett annat mått är den rena avkastningen i kronor.

Avanza och Lysa redovisar TWR och inte någon annan procentsiffra. Jag förmodar att även Nordnet visar TWR

TWR brukar vara den mest rättvisande för din avkastning i procent. Även om TWR kan vara negativ när din avkastning i kronor är positiv eller motsatsen.

Se här där Avanzas kundtjänst ger exempel och förklarar.

2 gillningar

Har du satt in dina 15 000 kr samtidigt?
Om inte är förklaringen enligt nedan.
Såg att du investerar 100 kr. Dessa ökar till 110 kr, vilket motsvarar 10 % ökning. Du väljer att investera 890 kr till. Du har då 1 000 kr. Dessa sjunker till 950 kr, vilket motsvarar 5 % minskning. (Lite förenklat) blir detta en tidsviktad avkastning om 5 %, alltså 10 %-5 %. Men den faktiska avkastningen är ju ju negativ här, av totalt 990 investerade kr has bara 950 kvar.

Tidsviktat är dock med det redovisat det enligt mig bästa sättet att mäta på för att till exempel kunna jämföra mot index.Sen är det ju viktigt att hålla koll på absolut/värdeviktat också :nerd_face:

5 gillningar

Hej @Ramlaks, bra att du frågar! Ser att du redan fått bra svar men passar på att hoppa in här ändå.

Precis som @Nightowl säger så är det branschstandard att visa tidsviktad avkastning (TWR), och med exakt samma siffror in på t.ex. Avanza så hade du fått samma procentuella resultat. Anledningen till att TWR är bra är att det visar hur portföljen gått, utan hänsyn till hur en kund tajmat marknaden, satt in mer över tid eller liknande.

Som Nightowl också säger så är det vanligaste att bara visa TWR. Just för att inte skönmåla något och vara så transparenta det bara går så visar vi på Opti både TWR och “simple return” (och såklart även i kronor och ören). TWR är mer rättvisande men simple känner man igen sig i.

Vi har dock märkt att det kan leda till precis sådana här frågor :sweat_smile:. Men istället för att ta bort simple så försöker vi förklara och förenkla, till exempel genom texten du klippt in (som lite längre ner också räknar ut båda typerna av avkastning för just din portfölj).

Hoppas det förklarar mer, säg bara till annars!

Mvh,
Jonas
VD, Opti

4 gillningar