Förmånstagare i barnspar KF

Hej!

Har barnsparande till våra barn hos Avanza KF (sparande i mitt eget namn, ej barnens namn)
Min tanke när jag valde KF var att jag kan själv välja när de ska få pengarna, hur mycket, fördelningen mellan barnen (har 2) osv.

Kollade nu villkoren och som förmånstagare vid min bortgång står barnen, sen min fru. Det verkar vara default.

Men om jag går bort behöver sannolikt frugan de pengarna för att driva hushåll och hem, jag är den som står för den stora inkomsten. Det skulle bli ekonomiskt tufft för familjen om jag gick bort.

-Kan frun komma åt pengarna om jag går bort? Eller de blir låsta hos barnen?
-Ska man ändra om förmånstagare till frugan så kan hon själv välja om hon behöver dem eller kan avvara dem till barnen.? Då kanske man lika gärna kan ha ett vanligt ISK?

Hur har ni gjort?

Det är inga problem att ändra. Fyll i denna blankett: kapitalforsakring_andringar.pdf (avanza.se)

Ett förtydligande: Om barnen står som förmyndare riskerar kontot att hamna under översyn av en förmyndare och då kan de inte användas fritt för “levnadskostnader” utan varje önskan om uttag behöver motiveras och godkännas och det vill ni sannolikt inte. Då är det bättre att sätta frun som mottagare och lita på hennes goda omdöme.

Jag sparar bara i KF till mina syskonbarn, där har jag utsett barnen till förmånstagare. Till mina egna barn har jag inget särskilt sparande, utan planerar att stötta barnen i den omfattning jag finner lämpligt. Om du själv vill bestämma när och hur pengarna ska tillfalla barnen och dessutom inte vill att pengarna tillfaller barnen vid händelse av din död finns det väl ingen anledning att ha en KF?

Det du bör ha i åtanke är att det faktiskt kan spela roll, juridiskt, om din hustru erhåller pengarna i egenskap av förmånstagare i motsats till om pengarna ligger på ett vanligt ISK. Ersättning ur kapitalförsäkring som tillfaller förmånstagare vid dödsfall är inget “arv” vilket, bland annat, innebär att barnens laglott blir mindre än om pengarna tillfallit din hustru i arv.
Detta är främst relevant om det finns särkullbarn.

Ändra förmånstagare till frugan.

Känns som en missuppfattning att barnen ska stå som förmånstagare i fall där man är ihop med den andra föräldern.

Om barnen (riskerade att) inte befinnas lämpliga att få pengarna direkt vid 18 när kf startades. Skulle risken försvinna för att en förälder dör i förtid? Jag tycker det är mer vettigt att ha den andra föräldern som förmånstagare i första hand. I andra hand barnen. Det kan ändras igen när barnen fyllt sisådär 20 om så önskas.

Blir att ändra till frun som förmånstagare.
Tack för alla bra inspel👍

1 gillning