Alltså, kan ni hjälpa mig så det blir rätt…
Vi vill spara till barnen på ett gemensamt KF, där alla fyra barn ska vara förmånstagare. Hur fyller jag i blanketten så det blir rätt? Ska jag skriva mitt eget namn och personnummer på “försäkringstagare” och sedan skriva alla fyra barn under “specialförordnande”? Blir det rätt då?
Vad säger Avanzas kundtjänst?
Har inte kontaktat dom.
Du är försäkringstagare, sedan kryssar du i den andra rutan under standardförordnande. ”Barn, eller om sådana saknas, make …” Då faller din försäkring ut på barnen (25% var) och om det inte längre finns några barn alls, ”ärver” din make/maka istället.
Vill du inte att din bättre hälft ska få några pengar, då behöver du fylla i specialförordnandet, inte annars.
Tips från coachen: om ni sparar gemensamt i din försäkring med barnen som förmånstagare, kan du sjappa med alla pengar om du vill. Jag och min fru har varsitt KF med barnen som förmånstagare på båda, och sparar lika mycket i båda. Då kan jag inte köpa handväskor för alla hennes pengar, och hon kan inte köpa bildelar för alla mina. Det blir ju ett extra konto att hålla reda på dock.
+1 på denna. Lita aldrig på någon annan gällande detta, kan gå riktigt illa.
Tack så mycket för bra input!
Ja, det kanske inte är så dumt att spara hälften var, har inte tänkt på det.
Så, om vi då skapar varsin KF till barnen, med dom som förmånstagare i första hand, då måste vi fortfarande skriva ut (varsin) blanketten och posta, för det avviker från standardlösningen? Jag fattar nog inte riktigt när man måste skriva ut blanketten och skicka, och när man inte behöver det 
Ja, ni måste skicka in en blankett per KF. Det finns på blanketten fyra standardalternativ. Det andra sätter barnen före make/maka. Jag TROR att defaulten hos Avanza är make/maka i första hand, och därför behöver du ändra med hjälp av blanketten.
Specialförordnande skulle kunna vara aktuellt om din guldfisk eller Röda korset ska vara förmånstagare istället för de ”vanliga” arvingarna.
Tack så hemskt mycket 
Jag undrar över en sak. Jag har ingen familj, inga barn. Har ett skrivet testamente sedan några år där allt tillfaller person A.
Jag kommer i framtiden ärva en släkting, och då denne inte känner A så vore det lite olyckligt om dennes penningpåse vid mitt frånfälle hamnade i händerna på A. Om jag nu lyckas förvalta arvet väl.
Jag frågade släktingen om det finns någon som hjärtat klappar lite extra för och fick då namnen på två barn, vi kan kalla dem B och C. Är det en bra idé att skapa en KF med arvet från släktingen med B och C som förmånstagare? Detta för att kunna hålla isär penningpåsarna.
Och kommer det vid mitt frånfälle att fungera som jag har tänkt, dvs att A ärver mina pengar och B och C min släktings?
Tack på förhand.
Kapitalförsäkringen betalas ut till förmånstagarna vid ditt frånfälle. Om du placerar de ärvda pengarna i en KF med B och C som förmånstagare, så är det de som får pengarna.
Dina övriga tillgångar fördelas enligt arvsrätten, alltså lagstadgad arvsordning och testamente. Du kan naturligtvis även starta en KF med A som förmånstagare.