Nybörjare, barnsparande, barnbidrag, kf, gemensamt konto?

Hej,

Jag och min fru är i uppstarten att börja spara för vår son. Vi har läst på de flest artiklarna om barnsparandet och ska nu försöka göra det praktiskt. Vår tanke är att spara hela barnbidraget enligt globala barnportföljen på Avanza i en kapitalförsäkring barn.

Men då uppstod några funderingar:

Måste en av oss stå på kaptialförsäkringen eller går det att vara gemensam ägare?

Vad händer vid dödsfall på den som står som på kapitalförsäkringen?

Vad händer vid potentiell skilsmässa och konflikter?

Hur gör ni andra och hur har ni tänkt krings skillsmässor/dödsfall?

Vi vill göra rätt från början och även ha tänkt på alla oförutsägbara scenarion som kan hända.

Tacksam för alla svar.

Ja, kapitalförsäkring behöver en av er stå på.

Om man dör, så tillfaller försäkringen de förmånstagare som du har definierat.

Vet faktiskt inte vad som händer vid skilsmässa, men ska kolla upp det. Eller någon annan läsare kanske vet?

Hej Jan, tack för svaren.

Det är som sagt svårt att förutspå vad som kommer hända i framtiden och hur människor kommer förändras.

Finns det något sätt för både föräldrarna att titta/följa eller administrera en portfölj på tex Avanza?

Ja, man kan ordna en förvaltarfullmakt, då kan man se ett konto från flera inloggningar.

Väcker liv i denna tråd. Vi har idag ett barn och har varsin KF för barnspar på Avanza. Funderar hur ni andra gör om ni bara har ett gemensamt konto och löst tillgång för vånda genom fullmakt? Bör man även skriva ett testamente då vi är sambo och vis ev skilsmässa står bara en person som kontohavare?

Vi har bara ett konto som står i mitt namn med barnen som förmånstagare. Sedan är vi gifta så det spelar inte så stor roll. Men ett samboavtal brukar jag alltid rekommendera. Testamente för att hantera KF behövs inte då det - som jag har förstått det - reglerar just vad som händer vid dödsfall.