Förmögenhetsberäkning

Jag undrar om det finns någon förmögenhetsberäkning här i forumet som tar ett helhetsgrepp för att räkna ut skatteneutral förmögenhet och som tar hänsyn till pensionstillgångar, ISK-innehav, aktieinnehav, indexfonder placerade på olika sätt, fastighetsinnehav, bolagsinnehav och andra fasta tillgångsslag (ex guld, smycken, nåt, bil osv) mm

Välkommen till forumet! :smiley:

Det finns ingen vedertagen formel utan du får själv avgöra vad som räknas.

Jag gissar att du vill jämföra med jänkarnas ”worth”, mendet är svårt pga helt olika pensionssystem, socialförsäkringar, skattesystem etc.

Vad är syftet? :thinking:

1 gillning

Vi diskuterar det här, och kommer även in på vad man ska räkna med:

2 gillningar

Tack, jag får bygga något eget, tänkte mest om det redan fanns en modell så hade jag sluppit räkna själv

Jag vill se hur det går på riktigt, kommer man ju göra med hjälp av flera datapunkter över tid exempelvis månadsutveckling sedan bör man tydligare kunna se riskspridning exemelvis färgkoda staplar från olika tillgångsslag

I praktiken blir det ju bara några kolumner och en sum i en Google Spreadsheet :+1:

3 gillningar

Jag fattar. Och som @axr är inne på: Läs den länkade tråden och färglägg lite själv, i ett kalkylblad eller på rutat papper med överstrykspennor.

Jag gav mig på att koda mina egna siffror för ett par år sedan, men kom fram till att det till syvende och sist mest är en bedömningssport, oavsett om det gäller riskanalys, jämförelser med befintlig data eller för att beräkna delmål.

Men det är inte meningen att låta negativ på något sätt. Kommer du fram till något klokt och bra resultat så dela gärna. Det är alltid nyttigt med nya vinklar på saker och ting. Kanske har jag tänkt köpprätt åt helsefyr. :smiley:

1 gillning

Jag tror det är helt ok att räkna ut en siffra som känns relevant för en själv, och sedan räkna konsekvent på samma sätt så att man ser sin progress. I tråden jag länkade diskuteras det ju om man ska ta med pension, bli och annat.

Jag har ett par kolumner i mitt spreadsheet där jag tar med och inte tar med de olika sakerna, men den ”stora” networthen där precis allt ingår växer ju mest stabilt, så den är roligast.

2 gillningar

[ser Erik skriva i tråden]

Nej Erik, bilar är ingen bra tillgång.

mic drop :wink:

2 gillningar

Själv försöker ta med ALLT för att ge mig en ögonblicksbild av vad jag/vi har att leva på resten av livet. (Dvs även alla pensioner och ev framtida arv)

Jag gör värderingen av fysiska tillgångar till bedömt marknadsvärde vid försäljning i dagsläget. Tycker det är kul och följer t ex utvecklingen på sålda hus i närområdet och t ex vad realistiskt marknadsvärde är på fordon osv.

Jag räknar allt efter påföljande skatteeffekter/omkostnader.

EJ tidsjusterat/nuvärdesberäknat helt enkelt eftersom jag tänker värdet på allting IDAG om det skulle omvandlas till pengar.

På fastigheter =drar bort mäklararvode, vinstbeskattning som om vi flyttar till hyreslägenhet.

På ALLT pensionskapital. Drar bort kommunalskatt eftersom jag/vi kommer styra så vi ligga under brytpunkten.

Eget kapital i bolaget framskattat via utdelning.

Medel på ISK/Banker/fonder osv till dagsaktuellt värde när beräkningen görs.

Har en lista i excel på allt ner på detaljnivå. Går igenom och justerar värdena ett par ggr/år. Sen gör jag det här för MIN skull för att följa det över tid. Så inte så noga att det blir exakt rätt eller göra som någon annan. Känns viktigare i det syftet att vara konsekvent över tid.

Är snart 57 år och på det här sättet känns det tryggt att med ”bred pensel” kunna testa/måla upp olika scenarion för framtiden.

Har även byggt en slags ”tidssatt likviditetsplan” för att se inkomster/utgifter i tid. Då kan jag t ex uppskatta löpande buffert och ser t ex om en viss tillgång behöver realiseras vid en viss tidpunkt ELLER att pension behöver börja tas ut vid en viss tidpunkt för att hinna tas ut under brytpunkten osv

8 gillningar

Det finns bilar och sedan finns det bilar.

@skogstomten:

And it's gone

Nja de har i varje ögonblick alltid NÅT värde. Värdelöst är ju också nåt =0 :crazy_face:

1 gillning