Hur se på privat pension?

Hej! Nybörjare här. Har en kanske outvecklad fundering.

Jag har privat pensionssparande i ISK. Ska jag inkludera de pengarna när jag tittar på hur mycket pengar jag har investerat på börsen totalt som kan bidra till att ge mig avkastning att leva på i framtiden? Alltså när jag leker lite med tanken och siffrorna på att kunna jobba mindre och leva på min ”pengamaskin” tidigare än pensionsålder.

Svaret är väl kanske att det beror på vad jag vill.
Samt att jag inser att jag nog inte funderat tillräckligt färdigt för att formulera min fråga.

Lyckas jag samla ihop till en pengamaskin och kan (delvis) leva på avkastningen innan jag går i pension så är väl det bara bra?

Men då får jag ju tänka på också att om jag jobbar mindre så blir ju allmän och tjänstepension mindre, så då ökar behovet av eget sparande.
Det blir en lite avancerad avvägning/beräkning väl?

Ursäkta detta lite röriga inlägg. Ni kanske kan tipsa mig om poddavsnitt och trådar på ämnet?

1 gillning

Hej Linn…
Bra fråga eftersom jag funderar lite i samma bana…Har dock inte kommit på nått bra svar ännu…

Det finns ett sätt att räkna ut hur mycket man behöver kontra hur mycket man tänker ta ut i månaden nånstans i forumet…Provat den?
Kul att testa sig fram…

1 gillning

Det går att lägga in på min pension. Dock är ju ISK redan beskattade varje år.
Pensionen ska ju ännu dras skatt på, vilket gör att det kan bli tokigt att blanda.

1 gillning

Tack! Inte testat, ska leta upp!

Just det ja, det tänkte jag inte på. Undrar om de tänkt på det i min pension, det står ju att alla belopp är efter skatt under diagrammet man får fram.

Jag har alltid haft innan skatt på min pension. Skatten kan ju ändras innan man når pensionsåldern osv, så det borde vara det mest korrekta att visa innan skatt.

Ja så klart, det är före skatt det står!

1 gillning

Jag gör så här att jag räknar ihop mitt privata sparande med ett hypotetiskt nettovärde (x0,7) på allt pensionskapital (allmän+tjänste), sedan kollar jag hur mycket 3-4 % av kapitalet blir. Kan jag leva på de pengarna så kan jag gå i tidig pension tänker jag.

2 gillningar

Tack för konkret tips! Toppen!