Hur synliggör och prognostiserar ni er framtida ekonomiska situation?

Försökt snickra ihop ett excelschema med utgifter och förväntade inkomster men tänker att jag skulle vilja dra det längre.

Skulle vilja ha ett excelschema som har dessa förmågor

Nivå 1

• Man kan lägga in sina utgifter, inkomster, pension, sparande, lån, låsta värden (bostad, bil m.m) under olika kategorier.
  • Därefter även lägga till värdeöknings eller minsknings förväntningar på dessa, t.ex under kategorin sparande har man en del för globala indexfonder, denna ålägger man 7% förväntad värdeökning per år, medans man på sparkontot har 3% förväntad osv osv.
  • Detta samanställs och förtydligas sedan i ett linjediagram likt ränta på ränta diagrammet på denna hemsida.
  • Pension synliggörs även och börjar betalas ut efter bestämd tid på diagrammet.

Nivå 2

• procentsatserna man ålägger för ökning eller minskning över tid har även en till spalt där man lägger in förändringar över tid, t.ex om man planerat att efter 10 år ändra om sitt sparande till mer ränta och färre aktier så bör ens förväntade värdeökning minska från den punkten i tid osv.
  • Specifika utgiftskategorier åläggs en viss procent i ökad kostnad varje år i takt med förväntad inflation, prisökning m.m.
  • Detta samanställs och förtydligas återigen i ett linjediagram.

Vad tror ni om något sånt? Har någon redan en sådan lösning som ni kan dela med er av eller bör jag sätta igång och försöka snickra ihop något själv?

Till viss del kan du göra detta med den MonteCarlo-simulering jag beskriver i min tråd, även om det inte är exakt vad du frågar efter.

1 gillning