Försäljning fastighet/AB

Hej, ny här på forumet och hoppas på att kunna få lite bra tips inför en kommande försäljning av ett AB.

Lite bakgrund, min sambo och jag har ägnat de senaste åren åt att bygga en industrifastighet från grunden och investerat tid och privata pengar på att göra det mesta arbetet på egen hand. Fastigheten ligger som ett eget AB under ett Holdingbolag (holdingbolaget äger även ett annat AB där min sambo arbetar med konsultverksamhet som ingenjör). I och med att vi har lagt så mycket egen tid och inkomst i bygget det har resulterat i ett lån på strax under 5 miljoner och har nu värderat fastigheten/bolaget till 12 miljoner. Vi har maxat sparat utdelningsutrymme i holdingbolaget. Tanken är att vi vill försöka bygga upp ett bra sparande med den här vinsten men frågan är vilken väg som är smartast? Borde vi låta pengarna ligga kvar i Holdingbolaget och ta ut utdelningsutrymme varje år som en bonusinkomst? Borde vi investera via företaget eller privat?
Känner att det här ligger utanför min bekvämlighetszon så alla tips mottages tacksamt!