Försenad handpenning

Hej!

Vi sålde vår bostad och inte fått handpenning trots att förfallodatum har passerat. Vi försökte kontakta vår mäklare vid flera tillfällen men hen svarar inte oss. Vi fick svar enbart från assistenten som sa att köparen inte var godkänd än. Nu har nästan en vecka passerat sen vi borde fått pengarna, är det något man ska bli oroliga över eller tycker ni att vi överdriver?

Det är vanligt att betala handpenningen efter det att både köpare och säljare har undertecknat köpekontraktet, men innan köparen har blivit godkänd av bostadsrättsföreningen.

Varför efter kontraktet?

• Bindande avtal: Handpenningen fungerar som en bekräftelse på att både köpare och säljare har förbundit sig till köpet.
  • Säkerhet för säljaren: Den ger säljaren en viss trygghet om att köpet kommer att genomföras.

Googlat och egen erfarenhet av flera bostadsrättsaffärer.

Vem skall godkänna köparen? Är det någon annan än ni som säljer som har synpunkter på köparen? Eller har de inte fått klart med sin bank?

Edit: jag tänkte inte att det kunde röra sig om en bostadsrätt.

1 gillning

Som jag förstått har BRFen inte godkänt medlemskapet än.

Kontakta BRF-styrelsen och fråga om köparen blivit godkänd.

Om inte mäklaren engagerar sig här så hugg på hen.

Imorgon, måndag så skall ni tala med mäklaren om detta.Det är mäklarens jobb att bevaka sin klients intresse.

2 gillningar

Läs kontraktet, det bör stå vad som gäller om villkor inte uppfylls, som till exempel sen betalning. I praktiken är väl det troliga något av dessa alternativ.

1. Köparen har någon form av problem.
  2. Köparen är ännu inte godkänd av brf om det är en bostadsrätt. Det kan ta lång tid så här kring årsskifte. Det bör inte hindra att handpenning betalas, om köparen inte blir godkänd blir ni skyldiga att betala tillbaka.
    Vilket som borde köpare/mäklare informera er som säljare vad som gäller.

Det betyder inte att pengarna inte är inbetalda. Mäklaren håller på pengarna till dess att nya ägarna är godkända av föreningen. Hör av er till er förening och säg till dem att det behöver lösas.

Vår brf har en månad på sig att godkänna de nya medlemmarna, och en månad tog det minsann :grin: jag hann börja fundera på hur mycket det hade kunnat bli på ett sparkonto med ränta om vi fått de tidigare :sweat_smile:

Tack, jag ringer imorgon mäklaren igen. Tänker att det är hans ansvar att kontakta föreningen.

Vi har tyvärr en otrevlig surgubbe som ordförande och vill helst slippa ha kontakt med honom. Jag förstår bara inte hur det kan ta en månad för ett sånt ärende, helt galet.

Det är ett styrelsebeslut att godkänna en ny medlem. Att det sker inom 1 månad är standard, har dom ett inplanerat möte under den tiden så är det ju inte orimligt att dom tar det då istället för att ta ett extra möte bara för att du ska få dina pengar snabbt.

Tills dess att föreningen har godkänt den nya medlemmen så ligger pengarna på ett klientmedelskonto hos mäklaren. Skulle det däremot va så att dom har varit sena att betala till mäklarens konto är det annorlunda…

4 gillningar

Hej!

Mäklaren svarade till slut och sa att medlemskapet inte är godkänt än.

Men har köparen betalt in handpenningen till mäklarens klientmedelkonto?

1 gillning

Jag har inte fått svar på det än men har ställt frågan.

1 gillning

Köparen har betalat i tid. Vet ni vad som kan hända om medlemskapet inte godkänns i tid dvs innan tillträdesdagen?

Det är köparens problem skulle jag säga.

Det kan bli jidder, men ett avtal är ett avtal. Börjar de jiddra så finns det väl formulerat viteskrav osv i avtalet.

Det är bara att fråga din mäklare var i avtalet det står. Mäklaren jobbar åt dig.

1 gillning