Hej!
Jag och min fru har varit hos banken för ett par veckor sen. Hela mötet kändes fel. Jag och min fru kände verkligen inte tilliten fanns där eller att rådgovaren ville hjälpa oss. Vi fick lånelöfte på 4 miljoner med krav att först sälja vår bostadsrätt. Jag frågar då rådgivaren kan du visa oss kalkylerna och underlagen till själva beslutet? Då avvisar hon mig och säger det är bankens siffor. Detta är till oss och inte till er. Efter att ha tjatat på henne under mötet så äntligen visar hon och skriver ut ett papper till mig en sida av boendekalkylen av fyra, dvs. inte allt.
I själv boendekalkylen ser jag att hon har delat upp mitt bolån utan någon information kring detta.hon säger även att vi inte kan låna ut mermen i det boendekalkylen ligger vi gott om överskott över 10k +. Det känns som hon döljer något i kalkylerna eller har tagit med något som inte stämmer.
Är det någon av er som blivit behandlade på samma sätt? Att de döljer boendekalkylen eller hindrar er att få det större lånelöfte även om jag kan se att det finns utrymme för mer?
jag har kontaktat andra banken. Både jag och min fru har bestämt att byta bank .
Kalp betyder Kvar Att Leva På-kalkyl när boendekostnaden är betald. Hur mycket som behövs beror delvis på bankens interna regelverk. Beroende på familjens storlek kan 10 000 kr betraktas som både en hög eller en låg summa. Banken har ingen skyldighet att berätta exakt hur man räknar.
Det finns många banker att välja på. Givetvis skall ni testa mer än en bank, om inte annat för att få en bra ränta.
Själv brukar jag råda folk att börja med att testa SBAB, vilket man gör i lugn och ro på nätet.
Tack för svar. Vi är enbart två. Inga barn , och efter deras kalkylberäkning med deras egna regelverk så är det stor överskott kvar i vår budget. Men fortfarande tycker det är konstigt att man inte har möjlighet att gå den underlagen lånelöftet baseras på , för mig handlar det om transparens gentemot sina kunder. Men kanske inte alls banker tänker så…
Blir att söka vidare och kolla med alla andra banker
Bankens “rådgivare” vill inte hjälpa er. Banken vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Så se det som något bra att ni inte gillade personen för det gör det enklare att se nyktert på situationen och siffrorna. Hade ni verkligen gillat banktjänstemannen och banken hade ni varit mer benägna att acceptera ett dåligt avtal.
Det finns både bra och mindre bra banktjänstemän. Ibland klickar heller inte personkemin, vilket kan bero på ålder, olika erfarenheter eller brist på humor.
Sånt är livet. Själv vet jag både en och två mäklare, som jag skulle undvika till varje pris… Det är inte mycket mer att göra, än att skaka av sig obehaget att gå till något bättre alternativ. Att byta bank är inget dramatiskt idag.
Tja. Banktjänstemän är varken bättre eller sämre än bilhandlare, ICA-handlare eller något annat. Självklart vill banken tjäna så mycket pengar som möjligt på varje affär.
Det vore ju extremt onaturligt om typ SEB, SHB och andra banker inte resonerade så. Som aktieägare skulle jag bli både förvånad och extremt upprörd om man inte värnade om sin lönsamhet.
Blivit behandlad hur? Det är väl rätt så normalt att man får ett lånelöfte och inget mer? Jag har aldrig fått nån excelfil full med beräkningar. Det enda man får är ett lånelöfte.
Jag tycker du och din fru hade orealistiska förväntningar inför bankmötet.
Är det orealistiskt att få ett underlag gällande hur allt har beräknats dvs underlaget och bedömningen till själva lånelöftet? Det är trots allt min ekonomi och inte någon annans. Alla förväntar sig olika , jag förväntar mig att en bank är transparent.
Din ekonomi har du väl redan berättat till banken? Att ange inkomster/utgifter och tillgånger/skulder är ju en del av ansökningen. Hur de sen viktar olika parametrar är inte offentligt, och som Nestor redan påpekat har de ingen skyldighet att dela med sig av det.
Så ja, jag tycker ni hade orealistiska förväntningar, när ni tjatar under mötet, och sen klagar du online, och har redan bestämt att byta bank. Allt över ett normalt beteende av banken.
Tack för din input. Klagar gör jag inte , utan är en fråga till om andra har varit med samma situation. Nestor har besvarat och tackar för den inputen.
Vi alla tycker olika som tur är, och tack för du delar din åsikt
Det finns ju en massa banker som på nätet ger automatiska skisser till lånelöften. Gör några såna och jämför med vad banken sade, då får du koll på om det verkligen var lågt.
De flesta banker har ett väldigt fyrkantigt sätt att ge lånelöften på. Jag vill nog dock hävda att de ganska väl bedömer och täcker in risker för vanliga familjer med förvärvsinkomster som huvudsaklig källa till pengar. Ofta ger de ju för lite lån till personer med stora förmögenheter och små inkomster. Är man i det senare facket kan man gå till Handelsbanken och testa.
Det du vill veta är deras kunskap.
Banken vill ge dig så mycket lån som möjligt med en så liten risk som möjligt. Dvs maximera potentiella ränteintäkter och minimera risk för förlust.
Deras beräkning är detad metod att komma på det och ska vara det som ge dem en fördel mot de andra banker.
Om de ger dig information om hur de beräknar det är det stor risk att de andra banker får denna information.
Däremot borde de kunna förklara principen så att du kan påverka/ argumentera.
Finns också en effekt att bankens beräkning kommer att bli mer opålitlig om kunderna optimerar sin ekonomi efter den.
Kan tänka mig att det är som med försäkringar, vissa bolags beräkningar kommer att passa din specifika livssituation bättre eller sämre.
För maxbelåning på dessa summor skulle jag gissa att det är bankens kalkylränta för ’värsta scenario’ som sätter stopp. På 4milj blir det skillnad om man räknar 6,75% eller 7,50% som högsta tänkbara räntan. Brukade gå att hitta bankernas kalkylräntor tidigare iaf. flera är dock justerade senaste åren.