Begärt ut amorteringsunderlag - ingen återkoppling, hjälp!

Hej!

Begärde igår ut amorteringsunderlag från min bank, en mindre lokal sparbank. Enligt tips här på sidan. Kruxet är att på två hela arbetsdagar har jag inte fått någon återkoppling, men amorteringsunderlaget har jag fått. Hjälp vad gör jag?

Med vänliga hälsningar

flytta bolånet till en bank med lägre ränta

Jo absolut men tanken är ju att min nuvarande bank ska höra av sig och ge mig en bättre ränta så jag slipper byta… Alla andra som har gjort detta säger ju att banken hör av sig snabbt, det har inte hänt i mitt fall. Därför undrar jag lite hur jag ska agera…

Du är väl inte en tillräckligt attraktiv kund. De vet att de inte kan erbjuda något bättre och de ser inte att de kan tjäna mer pengar på att behålla dig som kund.

Alternativt har de (korrekt!) synat din bluff. I mitt fall ringde de först när en konkurrerande bank kontaktade dem och begärde ut uppgifter om mitt lån där, i samband med att jag påbörjat en ansökan hos konkurrenten.

De är inte hur dumma som helst, och de har väl läst rekommendationerna här på bloggen som de flesta andra. För några år sedan kanske det fungerade utmärt.

Det är inte alls säkert att banken hör av sig!

Anser man att du har fått en konkurrenskraftig ränta, så kommer man inte att ringa upp.

Det är nu upp till dig att kontakta andra kreditgivare om du anser att din ränta är för hög.

Om du inte har för avsikt att byta bank så kan man ju säga att banken har synat din bluff!

Vill du försöka sänka räntan utan att byta bank? Då är väl nästa steg att kontakta andra banker för att se hur låg ränta de erbjuder. När du har fått ett konkret erbjudande kontaktar du din nuvarande bank och frågar om de kan matcha erbjudandet.

Jag byter självklart bank om jag måste. SBAB verkar ju vara väldigt smidiga och där kan jag få 1,44% i ränta. Så tänker väl att jag skall ringa till min bank och säga att jag kan få den räntesatsen på SBAB och se vad de säger. I övrigt så har jag fått min lägenhet värderad till 1 750 000 :- och mina lån är på 1 090 000 :- så en belåningsgrad på 62,3 %. Tack för hjälpen, fick lite panik när alla på sidan säger att de blev uppringda typ samma dag från sin bank och jag har inte blivit kontaktad.

Jag byter självklart bank om jag måste. SBAB verkar ju vara smidiga och kan erbjuda mig 1,44% i ränta. Får väl ringa upp min bank och se om de kan matcha detta. Har lån på 1 090 000 :- och fått bostadsrätten värderad till 1 750 000 :-. Så en belåningsgrad på 62,3%. Tack så mycket för hjälpen, fick bara lite panik när banken inte hör av sig. Man har ju sett här på sidan att banken ringer upp typ samma dag och erbjuder bättre ränta…

Det låter som att du inte gett dem ett förslag, ränta, att ta ställning till eller konkret bett dem återkomma.