Vad händer om en BRF-köpare inte betalar in handpenning?

Hej,

Jag har såld min lägenhet i morse. Vad jag undrar nu är: Vad händer om köpare inte betala handpenning senast nästa vecka? Jag har googlat lite men kan inte hitta “äkta fall”, bara att man kan hävda skadeavtånd… Jag vill förstår från säljaren hur safe jag är nu att överlåtelseavtal är signerad, och om skadestånd är “vanligtvis” rimliga.

Såvitt jag har förstått set annuleras köpet om handpenningen inte betalats innan en viss dag. Dvs din lägenhet är fortfarande din.

Handpenningen kommer väl dessutom in på mäklarens klientmedelkonto så den ser du väl inte röken av före tillträde ändå?

Hej,

Det är ett avtalsbrott i så fall.

Som säljare kan man kräva skadestånd, men i praktiken så ska man kunna påvisa att man drabbats av en ekonomisk skada.

Det är klart, om köparen begår ett avtalsbrott och man säljer om lägenheten till ett lägre pris så kan det vara en grund för ett eventuellt skadestånd. Plus eventuella försäljningsomkostnader (mäklararvode m.m.).

Tror inte du behöver vara orolig (aldrig hänt mig på ca 900-800 genomförda försäljningar). Så fick du inga varningssignaler när ni skrev avtal så kan du nog vara lugn :slight_smile:

Den betalas ut från mäklarens konto i samband med att köparen blir godkänd i brfen.

2 gillningar

Jag hoppas att det finns verkligen mer finansiella konsekvenser för köparen för att jag inte skulle hinna sälja min lägenhet igen innan tillträde till den nya lägenheten.

Har något hänt flr att du ska vara så orolig över detta?

Som sagt, som säljare ska man påvisa vilken ekonomiska skada man drabbats av i så fall.

Är inga “plåster på såren” utan faktiskt ekonomisk skada som gäller.

Men man kan även ha i åtanke att om köparen inte fullföljer så handlar det ofta om att köparen själv har hamnat i en knepig ekonomisk sits. Kanske inte ens finns så mycket att kräva in i en process i så fall.

Beror såklart på köparen, köpeskilling samt skadebelopp.

Har varit med om en affär där köparen ej kunde tillträda för att han ej fick sin bostad såld. Blev ca 330 000 i skadestånd till säljaren (260 000 lägre köpeskilling, någon månadsavgift plus nytt mäklararvode).

Nej inte alls, men jag vill ha någon idé om vad skulle hända då. Köpare är verkligen stressade under denna period med stigande priser, jag har fått en vän som behövde sälja den 4:e lägsta budgivaren eftersom de 3 högstbjudande ändrade sig och bestämde sig att ta bort sitt bud strax före underskriften…