Förslag på kreditkort

Ja tack :slight_smile:
minst tio tecken

Jag fick precis ett meddelande från Morrow Bank (tidigare Komplett Bank) att de förändrar förmånerna för sitt kreditkort. Cashbacken i form av de bonuspoäng man samlar, och som sedan kan lösas in mot fakturan kommer försvinna och ersättas av annat. Lite tråkigt. Det återstår att se vad de nya förmånerna blir men annars blir det till att hitta ett annat kort.

3 gillningar

Fick just samma meddelande från Morrow och sökte mig till denna tråd pga. slopad bonus :laughing:

4 gillningar

@Nilschen @jswetzen Då är vi tre!
Jag har läge sneglat på Norwegian och fick även detta som inspel via en annan kanal. Det är nog ett rätt rimligt alternativ för mig.

3 gillningar

Dito

Blir ett visst manfall i kundkretsen där kan man tänka

1 gillning

Jupp, fick precis samma meddelande. Finns det något bättre att byta till eller är det lika bra att säga upp Morrow Banks kort och växla till det som redan ingår i ens vanliga bank? Eftersom det nu inte finns någon anledning att ha Morrow Bank-kortet över huvud taget.

Jag har haft norwegian och problemet jag ser är att man du blir tvungen att flyga med dem trots att det säkert är billigare med andra flygbolag. Det är ju oftast rätt billigt att flyga inom Europa

Jag flyger inte, men det verkade som att det gick att byta mot 0,5% cashback så det verkar intressant ändå.

4 gillningar

Det är min tanke också.
Har redan AMEX Blue, men behöver ett Visa/Mastercard-kort. Helst med Google Pay och kostnadsfritt.

Bonus hade varit det om man kunde få extrakort men det verkar inte gå att kombinera dessa 3 punkterna.

Preem har flera kort (iaf kan man ha två kort) och 0,5% cashback. Jag är inte säker på Google pay dock. Tror inte de haft det förut iaf.

Norwegian funkar med Google Pay.

På någon av dem var man tvungen att göra en justering för att få hela förifyllt beloppet på fakturan.

Generellt tips är också att regga e-faktura innan man fått första fakturan, för att undvika fakturaavgift.

Norwegian har ett maxtak på 100k per år. Efter det får du ingen bonus/cashback. Med andra ord får du max 500:- per år.

2 gillningar

Läste om Preem MasterCard nu, de har också 0,5% och såg inget om en gräns.

Jag funderar på att skaffa kreditkort i en annan bank än min vanliga, som skydd om den vanliga krånglar någon gång. Men spelar det någon roll ifall det är samma kortvarumärke eller olika? Alltså om både kreditkorten är Mastercard, är det sämre än om det ena är Visa? Och med sämre menar jag som i att båda korten kan sluta fungera på grund av båda är Mastercard t.ex.

Tyvärr måste man välja mellan digitalt kort eller om man vill ha extrakort.

2 gillningar

Dags att hitta nytt bonuskort.

Morrowbank slutar med bonus från 1 maj 2026. I stället så kommer Morrow More:

“en ny förmånsplattform som samlar alla dina förmåner som Morrow-kund på ett ställe
Som en del av detta får du inom kort även tillgång till Morrow Experience, som erbjuder dig:

• Unika rabatter

• Exklusiva erbjudanden

• Nya förmåner varje månad”

2 gillningar

Jo, det har dem. Gränsen ligger på storleken på krediten. Man kan t.ex. bara få 30000 kr x 0.5% på cashback per månad.

Det är å andra sidan väldigt logiskt. Hur ska du kunna på procent i bonus på pengar du inte lånat/spenderat?! :smiley:

1 gillning

Absolut, men det finns vissa fall att man spendera mer. T.ex. när man köper flygbiljetter och behöver betala in till kortet i förväg. Då kan man i det fallet maxat cashback den månad.

Är du säker på detta? Tacksam om du kan peka på någon källa som stöder att man inte får cashback på allt det man köper en viss månad, även om det skulle vara mer än kreditgränsen.

Absolut, det står på deras hemsida

1 gillning