Förslag på kreditkort

Mat på flygplatsen och 6 restuarang besök + poängen + försäkringen är det som gör att det blir en rimlig kalkyl på kortet

Är du någon gång per år i Ullared på gekås så är det det bästa kortet (gekåskortet). 1% cashback i fom av bonuscheck på allt man handlar överallt. Kortet är gratis. Bytte kök nyligen och gick till Elon oxh betalde det med kortet 140.000kr då blev det 1400kr att handla på i Ullared​:blush:

1 gillning

Har skickat pm :blush:

1 gillning

Inte cashback i strikt bemärkelse men om man har lite särskilda “behov” vill jag slå ett slag för SAS Amex elite/premium. Först och främst, dessa kort är för dig som ändå skulle flyga och spenderar hyffsat mycket på korten så man kommer upp i 2 för 1 voucher.

För mig har Elite kortet även med sin höga månadsavgift gett väldigt dyra flyg för 6000 (numera 6900 per år). För att avgöra om det är värt det eller inte är det bara att räkna på om flygbiljetterna man ändå skulle köpt skulle vara dyrare att köpa i vanliga fall. Räknar man med välkomstbonus vid inbjudan så håller kalkylen för ganska många, i alla fall första året. Just nu får man 45k poäng för elite, motsvarande ~ en TOR + en enkel i europa, så det går jämt upp ganska fort.

Om någon är sugen så har jag inbjudan kvar, hör av er i PM, men som sagt överväg det bara om du ska flyga oavsett.

(Lite som Gekås-kortet, jättebra om du handlar på Ullared :wink:)

Eurobonus har tappat enormt i värde efter att man lämnade sky alliance, riktigt svårt att hitta business med KLM/Airfrance//Delta. Resterande bolag är ju inte alls lika kul. @Gulketchup

1 gillning

Helt sant att det blivit svårare med business men jag skulle inte säga att det är någe svårt att få ut mer betydligt mer värde än kortavgiften ändå. Sen är det mycket enklare om man inte är helt bunden till skollov och industrisemester, och man ska nog inte hoppas för mycket på att hitta business till Tokyo. Men ja, tråkigare med just business numera.

Jo absolut, haft några år och fått 8 business resor som varit långa. Men platinum känns mer värt nu

Hej, någon som har koll på om Norwegian börjar ta ränta direkt vid kontantuttag i automat. Enligt deras hemsida så börjar det ticka ränta direkt vid uttag över disk men lyckas inte få fram hur det funkar vid bankomatuttag. Ska utomlands snart till ett kontantland och tänkte det brukar vara bättre att ta ut på plats än växla innan

Kom upp tidigare i tråden Förslag på kreditkort 2023-2025 - Nr 964 av Kanske. Tänk dock på Norwegians valutapåslag och fundera på om inte Northmills debetkort utan påslag kan vara ett alternativ eller komplement på din resa.

6 gillningar

Räknade på SJ Prio Mastercard. Om man tar billigaste resorna, t.ex. Örebro S - Örebro C för 55 kr blir kostnaden 2750 kr för prio premium (50 resor).

Jag gör cirka 30-40 resor med SJ per år. Om jag köper 20 resor (som jag sedan inte åker) för 55 kr styck så kostar det 1100 kr extra (och ger 1100 poäng). Då slipper jag 415 kr i årsavgift. Får 0,1p extra per krona jag handlar för = nästan 40000 extra poäng för mig.

40000 poäng är värt i kronor cirka 2350 kronor. Så genom att köpa resor för 550-1100 kr får jag poäng och gratis kort värt totalt omkring 2800 kronor. Och de förmåner som ingår på prio premium.

Eftersom jag inte flyger och i princip bara åker tåg kan det vara värt det. Intressant effekt av förändringen är det i alla fall. Tänkte höra om andra resonerar på liknande sätt?

Jodå, Örebro-resan har man gjort…
Om du går via COOP partner-erbjudande så blir det minst 10% billigare, ibland har de 15% ochså, om du bokar 10dagar innan du skall “åka”. Man får även Coop-poäng.

Tidigare kunde man åka Alingsås station - Göteborg C innan för 55kr(ord), men verkar som priset ökat…var bättre “virtuella” kr/km/min :slight_smile:
Edit.. det var visst 55kr ser jag nu….kan vara skönt med lite omväxling i resandet :slight_smile:

1 gillning

Ett litet PSA/rant angående Collectors kreditkort i och med kortbytet(MC→Visa) till black/purple som de nu kallas.

Collector har varit ett toppenkort tidigare pga inget valutapåslag och lågt pris (195kr /0kr första året), nu har man förstört saker lite…

De har passat på att smyga in en aviavgift för e-faktura på 25 kr varje månad, som jag inte noterat i någon kommunikation om övergången, hittar det bara i allmänna villkoren. My bad, men vafasen. Edit: autogiro är ett alternativ, men vill helst inte använda det av andra anledningar.

Lite värre är att de mars-april inte verkar ha ordning på räkenskaperna och inbetalningen för mars har registrerats i kontoutdraget men skulden kvarstår… Står en notis om vissa fått dubbla april-fakturor i appen, och att man själv ska höra av sig för att lösa det. Jag har bara fått en faktura men detta är ju enkel aritmetik som de inte får ihop på kontoutdraget x - x =/= 0 tydligen…

Sånthär trassel orkar man inte med, och kundtjönst har blivit otroligt seg. Får leta nytt kort nu, suck.

Edit: någon som har erfarenhet av Forex kreditkort?

Eftersom morrow kreditkort blir smått värdelöst tänkte jag byta till Norwegian-kortet. Men jag behöver veta en sak: Kan man få så att e-fakturan automatiskt är ifylld med max-beloppet? Alltså så att hela förra periodens inköp blir betalt till fullo på efakturan? Så man inte behöver in å peta nånstans manuellt varje månad? Kan någon med kortet bekräfta?

Ja, det kan man; jag har det så. Tror man kan ställa in det själv på hemsidan till och med.

1 gillning

Tack för väldigt snabbt svar :slight_smile:

1 gillning

Så här står det på Norwegians hjälpsidor:

1 gillning