Förslag på kreditkort

Jahopp fick precis ett meddelande att Klarna kreditkort kommer att börja kosta pengar. Dags att leta sig vidare. Synd det har funkat bra i många år och ingen avgift för valutaväxling heller.

1 gillning

För mig är Klarna Max värt det trots den höga kostnaden. 4 st sallader (“relaoad superfood bar”) med ClassPass prenumerationen som ingår, diverse andra prenumerationer som jag använder och 1.5% cash back.

1 gillning

Kopiera in mejlet här please. Väldigt tråkiga nyheter.

Detta fick jag från Klarna:

Hej,
Vi uppdaterar hur Klarna fungerar för att fortsätta ge dig den bästa upplevelsen. Från och med 4 november kommer ditt Klarna kreditkort att kräva ett medlemskap. Fortsätt använda ditt kort i vilken butik som helst, online och offline, för 49 kr i månaden med Klarna Everywhere.
Vill du få ut ännu mer av ditt kort? Uppgradera till ett Klarna Plus-medlemskap eller högre och få de förmåner du vill ha – cashback på varje köp, reseförmåner och mycket mer.

2 gillningar

Tack. Har inte fått detta ännu men är väl en tidsfråga. Synd på ett bra kort. Blir till att avsluta det om det blir en avgift på nästan 600:-/år.

1 gillning

Jag också blev besviken på Klarnas besked, undrar vilket kreditkort är värt att byta till.

Har Northmill gratiskort och Norwegian, båda är Visakort. Vill nu byta ut Klarna mot något Mastercard som ska inte ha så dyra avgifter och valutapåslag utomlands samt ger hyfsat cashback i vanliga butiker hemma, ffa mat. Handlar i olika, mest willys och Lidl samt ibland ICA. Ej Coop. Inte så mycket internetköp.

Efter bollande med AI kom jag fram till att Everydaycard skulle passa mig. Men ser nu att det är nedlagt och kunderna flyttas till Re:member.

Hur resonerar ni andra med Klarnakortet?

Everydaycard finns väl inte längre? Såldes och blev re:member istället. Kanske är det kortet du syftar på?

ja, upptäckte det när jag var på väga att beställa :-1:

Klippte mitt idag. Har betalt med min data i alla år och trodde det räckte.

2 gillningar

Jag är ingen kreditkort-junkie. Jag har bara känt att det varit skönt att ha en “plan B” om nåt strular med storbanken. Så jag har alltid haft gratis-klarna kopplat till Apple Pay på telefonen och klockan.

Det jag också gillar med Klarna är att det inte är ett “riktigt” kreditkort där man måste gå in på en separat webbsida för att betala etc. Utan det dras helt enkelt automatiskt från mitt storbanks-konto.

Vad rekommenderar ni för mig nu när klarna börjar kosta pengar? Jag kommer självklart stänga av mitt klarna-kort direkt. Jag vill liksom inte ha massa “meck”, vill bara ha en gratis “plan B” kopplat till Apple Pay.

Avida black?

2 gillningar

Kör Revolut premium. Debet kort men jag växlar mycket och får poäng på nästan allt jag köper

Hade velat ha ett kort som komplement till mitt Amex Premium som även ger mig tillgång till lounger på flygplatsen. Någon tips?

Nordea åremium är väl ett av de billigare om man vill ha loungetillgång. Tror Handelsbanken har motsv.

tips för 1 kort som har jag börjat att använda

1. 3% cashback
  2. Inbyggda försäkringar (både för resor och köpskydd beroende på nivå) –

Bara att skriva i privat om man vill ha en referral eller om ni har frågor.

Kortet heter ether .fi (crypto platform men behövs inte köpa crypto)

Lite småfult med en affiliate-länk utan att säga det, då det inte syns i forumet.

Referral program (now the Affiliate Program) | ether.fi Help Center

Försöker förstå vad Ether.fi är för något. Verkar ha både konton och kort? Lagras pengar där som pengar i t ex SEK eller är det någon from av kryptovaluta i botten. Går det att köra bara kreditkort och strunta i att använda kontodelarna?

Ether.Fi SEZC, a Special Economic Zone Company, organized under the laws of Cayman Islands

Terms of Use | ether.fi

Nedan är varför jag är tveksam till att ha pengar stående på konto där:

When you become an ether.fi member:

• ether.fi issues you a Turnkey Externally Owned Account (EOA/Member Vault)
  • This wallet is created during registration but only you have access to it
  • ether.fi never has access to your EOA’s private keys or funds

What is Turnkey?

Turnkey is a flexible, secure wallet infrastructure that powers ether.fi member’s Vaults. It uses advanced cryptography to protect private keys while maintaining true self-custody. When you become an ether.fi member, your account is created within a segregated sub-organization on the Turnkey platform—ensuring that only you have access to your credentials and keys. This institutional-grade solution eliminates single points of failure while giving you complete control over your digital assets.

About your Vault | ether.fi Help Center

^ Jag förstår inte produkten.

Account balance protection

Eligible balances receive insurance-backed protection of up to $500,000 per account. Funded by ether.fi capital and insurance from a licensed underwriter. Program not yet live. Full terms and conditions coming soon.

https://www.ether.fi/

^ Ingen statlig insättningsgaranti.

Does ether.fi share my information with tax authorities?

No. We do not proactively report information from any of our users to tax authorities. However, we comply with the applicable laws and regulations in the jurisdictions in which we operate, and will share information with authorities in those jurisdictions to the extent required by law.

Tax Reporting and Data Sharing | ether.fi Help Center

^ Låter som krångel att själv behöva skicka in relevant info till Skatteverket.

3 gillningar

Sorry skulle ha skrivit att det är en referral länk. Jag sätter eur i konto där och det dras när jag köper med kortet. Växling 1% från sek annars eur/USD ingen avgift. Jag kör mest kortet för utlandet.

1 gillning