Förslag på nytt avsnitt, investera med skild vs gemensam ekonomi

Hej!

Har ett förslag till podden som jag tror skulle vara intressant att höra era reflektioner om @janbolmeson och @carolinebolmeson i ett podd samtal.

Idag är jag sambo och vi har inte delad ekonomi. Min sambo har en del investerat och investerar lite inför pensionen varje månad och jag har en hel del mer investerat och investerar radikalt mycket mer. Jag har ambitionen att försöka bli FI inom några år och sedan kunna välja vad jag vill spendera min tid på med en mindre press på att den sysselsättningen måste dra in en viss lön. Hon har inte samma plan så att säga men hade inte haft något emot att ha friheten som kommer med det typ av kapital som FI medför. Anledningen att vi inte har delad ekonomi är delvis att det funkar, samt att hon har häst vilket kostar en del mer och jag väljer att investera mycket aggressivt.

Nu investerar vi på två olika håll så att säga men om vi hade slagit ihop vårt kapital hade det blivit på den nivån att en av oss hade kunna sluta arbete om den så vill eller att vi skulle helt enkelt ha mer investerat och jag misstänker att det hade gått fortare att bygga kapital.

Jag är således nyfiken på för och nackdelar med att inte ha delad vs delad ekonomi när det kommer till att bli rikatillsammans så att säga. Här handlar mitt intresse inte enbart om det matematiska utan också relationen. Jag skulle vilja höra hur ni reflekterar på detta ämne utifrån er situation och hur det matematiskt gör skillnad.

1 gillning

Delad ekonomi kan ju betyda både och. Bättre uttryckt som gemensam eller separat ekonomi.

Det viktigaste är väl att ni diskuterar dessa frågor och kommer fram till vissa gemensamma mål rent ekonomiskt. Vad händer om du blir ekonomiskt fri och inte din sambo så att säga? Förändrar det er relation på något vis?

Om ni skulle sätta upp gemensamt sparande och hon kanske enbart vill spara 2 000 kr men du vill spara 20 000 kr per månad. Vad händer då?

Finns inga rätt eller fel utan något ni behöver diskutera er fram till hur ni ser på erat gemensamma ekonomiska liv.

3 gillningar

Tack för inspelet.

Tänkte mer i linje med “the power of partnership” ifall pengarna växer sig större tillsammans vs på enskilda håll. Vilket skulle argumentera för att oavsett startbelopp och möjlighet att investera slå ihop påsarna och därmed få ut mer tillsammans eller om man bara ska fortsätta på samma sätt som tidigare.

Mer nyfiken på hur detta kan spela ut matematiskt lite som diskussionen mellan amortera eller investera. Tror det kan ge många intressanta perspektiv om @janbolmeson och @carolinebolmeson börjar räkna och reflektera i mer generella termer tillsammans med egna erfarenheter.

Lägger en gissning här på att pengarna inte växer sig större tillsammans jämfört med enskilda håll, rätta mig om jag har fel :angel:

100 000 * 1.07 (7%) → 107 000
(50 000 * 1.07 (7%)) * 2 → 107 000

1 gillning