Första inlägget – försöker förenkla mitt sparande och hitta en hållbar väg framåt

Hej på er! :waving_hand:

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag har läst en hel del trådar under en längre tid och tycker det är ett riktigt fint community – mycket klokskap och inspiration här.

Nu känner jag att det är dags att ta tag i mitt sparande på riktigt, eller bättre sagt: förenkla det.

Problem:
Jag har lite för många fonder, konton och lösningar just nu, och vill förenkla och göra det mer överskådligt – helst utan att behöva lägga ner så mycket tid på det framöver.

Lite kort om mig

Jag är runt 40 år, jobbar inom IT (mest spelutveckling), och driver eget som ensamföretagare i ett aktiebolag som omsätter runt en miljon kronor per år.

Det här inlägget handlar dock främst om min privatekonomi, inte företagets ekonomi (det kan vi ta senare :melting_face: ).

Jag bor i en 30-talsvilla i Värmland tillsammans med min fru och vår tvåårige son.
Huset är ingen stor kåk – jag skulle gissa att värdet ligger runt 700–800 000 kr – men det räcker gott och väl för oss, och det är fantastiskt skönt att bo nära naturen.

Renoveringen är pågående, men jag gör det mesta själv, vilket både sparar pengar och är kul (oftast).
Det enda större projektet som återstår är ett nytt badrum, där jag kommer ta in hjälp – men det ligger nog 2–3 år fram i tiden.

Utöver det ser jag inga större utgifter framöver, förutom kanske om bilen ger upp. Då får det väl bli en nyare bil för 100–200 000 kr, men det är inget jag stressar över – jag bryr mig inte särskilt mycket om status, utan ser bilen mest som ett praktiskt verktyg.

Vi lever rätt sparsamt – våra löpande kostnader ligger oftast runt 20 000–30 000 kr/mån.
Vår gemensamma inkomst ligger på runt 52 000 kr netto, men just nu är min fru arbetssökande, så det varierar lite.

Vi har inga lån eller skulder, huset är helt avbetalat, vilket känns väldigt skönt. Jag gillar känslan av att vara skuldfri och ha koll på läget.

Spelbranschen är ju lite skakig just nu, och mitt kontrakt löper ut någon gång under 2027, så jag vill gärna ha en trygg och flexibel plan fram tills dess.

Mitt sparande just nu

Jag har delat upp det enligt bucket-systemet, ungefär så här:

• Bucket 1 (trygghet / buffert):
    Ca 850 000 kr på sparkonton.
    Ungefär 600 000 kr är från nyligen bitcoinförsäljning, så 180 000 kr av det kommer gå till skatt.
    Min tanke är att ha minst ett års trygghet om jag skulle bli av med uppdrag i mitt företag – alltså runt 500 000 kr kommer stanna kvar på sparkonto tills ett längre uppdrag har skrivits under. Resten (ca 350 000 kr) kan omfördelas till bucket 3.

• Bucket 2 (medelrisk / hållbart):
    Ca 144 000 kr i Lysa (50/50 aktier–räntor, hållbar profil) – tänkt för eventuella oväntade utgifter, tex värmepump lägger ner.

• Bucket 3 (långsiktigt sparande):
    Ca 400 000 kr i Nordnet ISK, mest Länsförsäkringar Global Indexnära och några andra indexfonder.

• Bucket 4 (lek/chans):
    Ca 307 000 kr i bitcoin, köpta för flera år sedan. Jag har nyligen sålt ungefär två tredjedelar av innehavet.

• Tjänstepension:
    Ca 200 000 kr i indexfonder (mest LF). Jag sparar dessutom 6 000 kr/mån via företaget.

Nästa steg – hur jag funderar att göra

Jag har just nu ungefär 150 000 kr till förfogande som jag planerar att flytta från Bucket 1 (bufferten) till någon annan bucket för bättre avkastning.

Min tanke är att inte lägga in hela beloppet på en gång, utan hellre sprida ut det genom ett månadssparande i Bucket 3.
Jag funderar alltså på att lägga in det steg för steg, till exempel 10 000–20 000 kr i månaden så inte allt läggs in samtidigt (risk spridning).

Själva Bucket 3-portföljen skulle då kunna se ut på två olika sätt:

1. Egen 3-fondsportfölj på Nordnet:

• 80 % Länsförsäkringar Global Indexnära

• 20 % Sverige eller Europa (t.ex. Länsförsäkringar Sverige Indexnära eller motsvarande)

2. Alternativt:

• Lysa Hållbart 100 % aktier

Det är dessa två upplägg jag väger mellan just nu.

Mina tankar just nu

Jag vill ha ett enkelt och helst hållbart upplägg som inte kräver massa pillande varje månad.

Jag har som sagt funderat på att lägga både bucket 2 och 3 i Lysa Hållbart, men blev lite tveksam efter att jag läste om deras koppling till israelisk vapenindustri. Jag försöker undvika att investera i saker som jag inte riktigt kan stå bakom etiskt – just vapenindustrin är det jag främst stör mig på.

Jag försöker helt enkelt inte göra världen till en sämre plats, även om jag samtidigt förstår att aktieinvesteringar i princip är alternativlösa om man vill få avkastning på lång sikt.

Om det finns någon mellanväg mellan avkastning och värderingar – där man kan undvika t.ex. vapenindustrin men ändå ha en vettig riskspridning – så är jag väldigt positiv till det.
Jag kan utan problem tänka mig att offra några procentenheters avkastning om det gör att jag sover bättre på nätterna.
Det spelar inte så stor roll för mig om portföljen är absolut optimerad – det viktigaste är att den känns rätt och hållbar i längden.

Jag har också kollat upp att Länsförsäkringar Global Indexnära verkar ganska bra ur hållbarhetssynpunkt.
När man tittar på deras “ifrågasatta branscher” så verkar andelen investeringar i militär-/vapenindustrin vara under en procent, enligt fondens hållbarhetsdata på Avanza:
Länsförsäkringar Global Indexnära – Avanza

Tackar för all input!

Kris!