Förtidsarv, hur ska jag förvalta det?

Jag kommer snart att få ta del av ett förtida arv från mina föräldrar på 450 000 kr.

Jag är väldigt glad och tacksam för detta, men blir också kallsvettig då jag inte vet hur jag ska förvalta en sån mängd pengar (det är mer än dubbelt så mycket av mina totala tillgångar).

Jag bor i nuläget i hyresrätt och har under några år sparat för att så småningom ha råd med bostadsrätt, så det är ett av mina långsiktiga mål. Men den nuvarande situationen på bostadsmarknaden gör mig osäker. En annan långsiktig plan är att skaffa ett sommarhus.
Men det är inte säkert att någon av dessa planer händer så snabbt som jag får pengarna. Jag undrar detta:

Om jag behöver förvalta dessa pengar i väntan på att hitta rätt lägenhet/hus inom 1-3 år, hur gör jag det på bästa sätt?

Börja här…

Rika tillsammans standard svar:

Köp en bred global index fond med låg avgift

1 gillning

Inte global indexfond med en tidshorisont på 1-3 år. Sparkonto är säkrast med så kort tidshorisont…

För att få större avkastning måste du utsätta pengarna för risk. Om du vill använda dem till att köpa en bostad inom 3 år kan du sitta med mindre pengar när det är dags att köpa än du har nu om du har otur. Därför rek sparkonto med insättningsgaranti.

5 gillningar

I sådana fall ett eller två sparkonton med ränta och insättningsgaranti.

Landshypotek bank och Borgo är två fina alternativ.

1 gillning

Sparkonto med fria uttag, insättningsgaranti och ränta. Åtminstone de pengarna du tror dig behöva för själva bostadsköpet.

Om det blir pengar över och då har en längre sparhorisont med dessa så placera i en global indexfond på isk på valfri bank, alternativt fondrobot som Lysa eller Opti

3 gillningar

Pumpa in allt på lysa. Efter 1-3 år om de gått bra på börsen kanske du kan köpa bostadsrätt/sommarhus

Om de gått dåligt vänta nåt år till. (Förutsatt att du bor i en prisvärd hyresrätt som du kan bo kvar i).

1 gillning

Jag hade satt allt i ett sparkonto.
Du kan idag få ~3.5%, vilket för dig blir 450.000 kr x 3.85% x 0,7 = ~12.000 kr per år efter skatt.

Jag hade inte rört fonder eller aktier om du kanske behöver pengarna om ett år.

1 gillning