Fortsätta på master eller inte?

Hej. Tar i januari kandidatexamen i beteendevetenskap inriktning psykologi. Känner mig lite lost på vad för jobb jag skulle kunna söka, och är väl påväg att välja den ”lätta” vägen att bara söka master i Psykologi för att få ”bättre” möjligheter. Däremot är jag inte superintresserad i att börja forska, så master känns ju i den månen onödig. Ni som är eller känner någon beteendevetare, vad kan man jobba med? Behöver få lite blick om framtiden så jag kan komma ut i arbetslivet och jobba med något roligt men samtidigt börja spara pengar

Kan inte detta i detalj så prata med studievägledaren eller någon kursansvarig. Men om jag får göra en gissning så tror jag tyvärr att du konkurrerar med många som har mer specifika utbildningar, tex personalvetare och socionomer. Kolla på jobbannonser och se vad de jobb som du tycker låter intressanta har för krav.

Mitt förslag om du vill läsa en master är att du läser en som inte är mer av samma utan något som kompletterar så att du blir mer konkurrenskraftig. Kanske tex en master med inriktning mot IT och management (företagsekonomi) eller informatik eller något åt det hållet. Många masterprogram kombinerar ämnen vilket gör att man kan komma in med olika bakgrunder.

Jag tänkte läsa kognitionsvetenskap men den har tagits bort nu för hösten 2025 av någon anledning, den hade gett mig mer IT fokus. Det är svårt med andra master då de har som krav att man har tidigare kurser i just de ämnena, så ekonomi kan jag ju inte tyvärr… jag hade dock kunnat tänka mig att i framtiden forska eller utveckla kurser till grundskola / gymnasieskola för att lära unga om privatekonomi då det är ett stort intresse jag har, men det är så specifikt och känner mig väldigt överväldigad i alla val samt hur lite jobb som faktiskt verkar finnas. Jag har ju endast valt att plugga något som för mig varit intressant, inte riktigt tänkt på vad det kan göra för mig i arbetslivet… vilket är lite bakvänt kanske

Vill du gå på ett visst universitet så blir det förstås svårare. Men tex denna utbildningen skulle du sannolikt komma in på:

Svenskspråkiga masterprogram är sällan knökfulla. Ofta står det att man ska ha behörighet X ”eller motsvarande”. Det gör att det ofta finns ett visst manöverutrymme om man är i någorlunda i närheten av det ämnet.

Hittade faktiskt en magister i management på Lunds ekonomiska högskola jag hade kunnat gå. Vad hade jag då kunnat jobba med? Ursäkt att jag är så ovetandes men känner mig rätt lost

Det brukar stå i beskrivningen plus att du kan höra med dem vad före detta studenter jobbar med. Men generellt så någon form av ledarskap och utveckling, chefsroller.

Jag skulle söka in på en master och parallellt gå den samtidigt som jag sökte jobb. Får du ett jobb du vill ha så tar du det, annars fortsätt plugga.

1 gillning

Skulle dock tro att väldigt få organisationer anställer en nyexad student som chef bara för att den läst management. Däremot kan det ju vara ett bra ess att ta fram när man jobbat och vill uppåt i en organisation.

1 gillning

Skulle du säga att fortsätta på psykologi är ett bra val då? Kan bli analytiker och organisationsutvecklare med mera då. Management är ju bra men såg även att det är väldigt många som söker och väldigt få platser, så där kanske jag redan är körd tyvärr. Jag har ett driv som jag inte tvekar på kommer ge mig högre roller, kanske däremot tar längre tid om jag inte har management i ryggsäcken

Det var lite den tanken jag går i med. Kommer ha en dötermin i vår som jag kanske läser till min andra kandidat (rättssociologi) i eller jobbar på tex kundtjänst bara så länge, sedan börjar master om jag inte lyckats hitta något jobb jag passar för. Har varit student i 3,5 år nu så är läskigt att ens tänka på att jobba heltid haha!