Förutsägelse ekonomin RT-gruppen 2023-09

Tänkte ta tempen på RT-communityt och utföra återkommande förutsägelser för att se hur gruppen egentligen tänker och inte bara de som är aktiva i olika trådar. Delta gärna genom att tänka igenom frågan och besvara nedan.

Kommer börsen ELLER bostadsmarknaden gå ner med minst 20% från nuvarande nivåer inom X månader?

• Nej
  • Ja, inom 3 månader
  • Ja, inom 6 månader
  • Ja, inom 12 månader
  • Ja, inom 24 månader
0 röster

Borde du inte ha med alternativet “Hur skulle jag kunna veta det?” så att den överväldigande majoriteten kan vara med och rösta

11 gillningar

Tråkmånsar får gärna avstå :slight_smile:

2 gillningar

Tror man på nedgång inom 3 månader men vill hedga sin gissning för att öka sin sannolikhet att få rätt; svara inom 24 månader då 3 månader är inkluderade här med. :stuck_out_tongue_winking_eye:

6 gillningar

Förutsägelser är just det, man får tänka sig “om jag var tvungen, vad hade jag då svarat, vad säger min magkänsla och hur tolkar jag den data jag känner till?”. Om man absolut inte har någon som helst känsla för det bör man då istället avstå från att rösta.

Jag tror mig inte heller veta och investerar därefter, dvs. långsiktigt. Dock brukar sentiment i undersökningar kunna ge en bild av vart trenden är påväg vid tillräckligt stora datamängder (vilket RT inte kan ge).

Noterar alla roliga logik loopholes och justerar till nästa runda :slight_smile:

Ska det tolkas som “or” eller “xor”? Om båda går ner med 20%, så är ju påståendet falskt eftersom det frågade efter antingen den ena ELLER den andra? :wink:

Svarade Nej och kompletterar med; inte i den norra delen av landet i alla fall, här är bostadsbristen ett större bekymmer i spåren av alla industrisatsningar.

OR, || som i programmering

1 gillning

Jag misstänkte det men så som frågan är formulerad går det att tolka på båda sätten. Åtminstone med min yrkesskada.

Skulle varit två fråger istället för börsen är en sak å bostadsmarknaden en annan… Sen är de klara skillnader var i landet å vilka stadsdelar bomarkanden gått upp eller sjunkigt…

Knepigt ställd fråga då jag utgick ifrån normal volatilitet på börsen.

Att den skulle göra en svängning neråt -20% efter att först gå upp 10% är tex väldigt normalt och förväntat. Så det svarade jag på 24 månaders sikt.

Jag räknar rent krasst med minst två krascher inom närmsta 20 åren. Så kryssade i ja inom 24 månader.

Men tror också att börsen kommer återhämta sig. Hade jag inte trott det, så hade jag inte haft mina pengar på börsen.

:heart::sloth::sailboat: