Förvaltad elfond

Då jag har tröttnat på mitt nuvarande elbolag söker jag med ljus och lykta efter ett nytt. Jag snubblade över Mälar Energis elavtal Förvaltad elfond. Så här beskriver de fördelar:

• Vi minimerar dina risker. När elmarknaden rör sig slipper du oroa dig över höga elpriser. Vi har koll åt dig. Priset rör sig upp och ner även i elfonden, men på ett kontrollerat och tryggt sätt.
  • Gemensam fond. Du ingår i en gemensam elfond tillsammans med andra kunder och skapar möjlighet för oss att jobba mer med ert elpris.
  • Elpris utan stora överraskningar. Vår fondförvaltare nyttjar svängningarna på marknaden, och säkrar upp stora delar av priset när elpriserna är låga. Ditt pris kommer därför att variera lite från månad till månad - men det ska alltid löna sig att ha Förvaltad Elfond i längden.
  • Löpande uppdateringar om elfonden. Du får månadsvis information hur elmarknaden rör sig.
  • Ingen bindningstid och bara tre kalendermånader uppsägningstid.

Med en snabb sökning verkar Kristinehamns Energi och Dalakraft ha något liknande. Det låter hyfsat i teorin och enligt deras egna historiska prisjämförelser verkar det förmånligt. Det blir dock lite samma sak som att välja en aktivt förvaltad aktiefond istället för index (rörligt elavtal) då man anförtror deras förvaltare.

Någon som har erfarenhet av ett sånt elavtal?

1 gillning

Har haft dalakrafts elfond i 6 månader nu, har timavläsning och betalat några ören under aktuellt spotpris.
Om man månadsavläsning blir det såklart annat!
Ett problem är att man inte vet i förväg exakt vad man kommer att få betala per timme nästa dag.
De köper ju producerad el i förväg så jag antar man kommer att tjäna på detta vid stigande marknadspriser och ev förlora vid sjunkande marknadspriser vi får se!

Såg att dalakraft inte längre visar historiskt pris på sin Elfond månad för månad utan visar snittpriset 3-24 månader istället. Antagligen så blev det rörliga priset billigare i oktober än deras fond.

1 gillning

Dalaelfond SE3 timavläsning
Snittpriset volymvägt Elfonden oktober blev 146,76 öre/kWh ex moms.
Snittpriset volymvägt Produktion (solceller) blev 302,62 öre/kWh ex moms

Så här svara dom när jag frågade om varför dom tagit bort grafen den hemsidan.

Hej!

Vi har en produkt som är mycket bra över tid, men inte alltid bäst varje enskild månad. Det är därför betydligt mer relevant för dig som kund att se jämförelsen över ett längre tidsperspektiv. Vi anser att den nuvarande grafiska redovisningen ger ett bättre och mer tillgängligt jämförpris för kunderna.

Huruvida den ”gamla” grafen kommer att komma tillbaka eller ej kan jag inte svara på i dagsläget. Vi kommunicerar på olika sätt vid olika tidpunkter och prövar oss fram hela tiden. Just nu presenterar vi Dala Elfond på det här sättet.

Vänligen Anna, kommunikatör

Var ser du detta? Jag ser bara september och INK moms

Detta är volymvägt snittpris baserat på min individuella timavläsning, så det är från min faktura.

Jo men hur kan du redan fått fakturan för oktober eller var ser du infon? Jag får inte min förrens 9-10 november

Grafen är tillbaka :+1:

3 gillningar

Har själv valt Leva i Lysekils SMART-avtal, som är säljstoppat. Skulle hellre välja Borlänge Energis elavtal, som också är säljstoppat.