Någon som har erfarenhet av dalakrafts elfond? Jag har haft rörligt hos dalakraft men är inne på att byta till tibber men så skrev dom bl.a detta till mig
”I vår förvaltade elfond tar elhandelsexperter ansvar för dina inköp. De handlar mest el när priset är lågt och fördelaktigt för dig som kund, och mindre när priset är högre. Det ger dig som elfondskund ett stabilt pris över tid.
Dala elfond har i sept och okt legat på 115 och 104 öre/kWh, där det rörliga legat på 166 respektive 122 öre/kWh.”
Nåt att satsa på eller vad tror ni om förvaltade elfonder? 40:-/mån typ samma som tibber som kostar 39:-/mån
Skillnaden som jag ser är att hos tibber betalar du priset för elen när du använder den. I andra avtal betalar du snittet av spotpriset över hela månaden.
Har du alltså möjlighet att styra din användning av el belönas du genom att du köper el billigare. Tex starta diskmaskin vid lunch, ladda bilen på natten, ha batteri så man inte måste köpa el mellan kl 17-20.
Jo jag fick precis nya elmätaren så jag försöker tajma så gott det går när priserna är låga. Är lite ute efter tibbers app där man kan se var förbrukningen går åt. Reggar den upp sånt som ”alltid är på”, ”beteende” och ”uppvärmning” utan att man behöver en ”Pulse”? Mitt elskåp sitter i en annan byggnad på gården och är tveksam att den kommer plocka upp signalerna från själva bostaden
Är du helt säker? För jag har sett flera avtal som ser ut som om det är timpris men när man läser det finstilta så är det ändå ett snittpris du betalar.
Du måste ofta uppmärksamma elhandelsbolaget du väljer att du önskar ett timavläst spotpris och inte ett schablonavräknat så löser de det.
Fun fact är att nätbolaget tvingas göra ett tim-mätarbyte, (oftast fiktivt och inte i verkligheten), gratis om du ber ditt elhandelsbolag ställa frågan till nätbolaget medan nätbolaget har rätt att fakturera dig som privatperson om du ställer frågan till nätbolaget.