Fråga om att samla privatlån

Hej!

Har två privatlån + bostadslån.

1. Kontantinsats genom SBAB. Drygt 330tkr och 6.5% ränta.

2. Billån genom Toyota Finans. Drygt 150tkr och en effektiv ränta på 8.5-9%.

Vår plan är att hårt amortera om ett år (vi är snart föräldralediga). Där vi kommer försöka amortera drygt 10tkr extra i månaden på privatlånen. När vårt bostadslån har utrymme kommer vi även att baka in det som är kvar i bostadslånet.

Min fråga. Är det bara att försöka samla lånet hos SBAB eller ska man avvakta? Jag tänker om det kan göra att hela lånet hos SBAB ökar i ränta och på så sätt, gör det ovärt.

Vi tänker även be om amorteringsfritt under föräldraledigheten och om vi får det, lägga den delen på privatlånen istället.

Det är väl bara att höra med sbab om de kan tänka sig slå ihop privatlånen och till vilken ränta och sen får du räkna på om det är värt det eller inte.

1 gillning

Snabb räkning ger 330000 x 0,065 + 150000 x 0,085 = 34200
330000+ 150000 = 480000
34200/ 480000 = 0,071
Alltså borde det löna sig med en sammanslagning om du får en ränta under 7% ungefär. Med reservation för felräkning.

2 gillningar

Tack så mycket för hjälpen. Jag ska kolla med SBAB.

Och ännu ett tack för uträkningen. Matematik är inte min grej och det här hjälper mig något enormt.

1 gillning

En varning här är att ränteavdragsreglerna ändras 2025. Båda dessa lån hade tidigare en faktiskt ränta på 4.55% resp. 6% efter ränteavdrag. Ditt billån kommer fortsatt ha ränteavdrag (om det är ett billån med bilen i pant) medan kontantinsatslånet bara kommer ha kvar 50% av sin avdragsrätt 2025 (dvs 15%, så effektivt 5.52%) och sedan 0% 2026. Med andra ord, kontantinsatslånet på 6.5% kommer bli dyrare än billånet fr.o.m 2026, och ett sammanslagningslån på 7% kommer motsvara 5.95% 2025 och sen kosta sina fulla 7% 2026. Summa summarum så betyder det att lånen just nu kommer kosta ungefär lika mycket hur du än gör, och massiv amortering och sedan få in i bolånet är det enda som hjälper.

2 gillningar

Väldigt bra insyn och tack för svaret.
Jag är osäker på om bilen är i pant för att vara ärlig. Det är ett billån med restvärde om det säger något?

Då kanske vi ska fundera på vi ska skippa i att samla om det eventuellt kan påverka om SBAB erbjuder oss amortingsfritt för bolånet under föräldraledigheten. Det är ändå ett par tusenlappar som vi kan amortera hårdare på privatlånet med.

Jag tänker, om man söker efter att samla kommer SBAB se ens totala lån? De tar väl knappast en ny upplysning för att utvärdera amorteringsfritt eller inte?

Vanlig amortering+ bolånets amortering+ det extra vi kan gör att det inte bör ta så lång tid att få bort lånen.

Ps.
Har förslaget gått igenom? Hittar inget om att det är helt spikat men kanske inte letar på rätt ställe

Med tanke på att du skriver billån och att det är från Toyota finans så är det med 99% sannolikhet ett lån med bilen som säkerhet (du kan se det om du loggar in på transportstyrelsen då det är en uppgift som står där eftersom man typiskt vill kolla när man köper en bil)

Ja, beslutat

Sid 281 (fast sen skall ju riksdagen klubba också, så formellt är det ju inte klart)