Halloj, jag har en fundering ang kapitalunderlaget i deklarationen som jag hoppas att ni kunniga människor här på forumet kan svara på.
Jag har förstått att utdelningar på isk ska schablon beskattas, bra så långt men ska utdelningarna då stå ifyllda under sammanställning av kapitalinkomster i deklarationen(plusbelopp)? Precis under den står ju avdrag för ränteutgifter (ränta för bolån)(minusbelopp) vilket gör att dessa kvittas mot varandra och att jag inte får tillbaka lika mycket av ränteavdraget.
Är detta verkligen korrekt med tanke på att utdelningarna redan schablon beskattats eller tänker jag helt fel?
Man räknar ut en schablonintäkt och det är den som står ifylld under kapitalinkomster. Du låtsas helt enkelt som att du har tjänat 1,25% avkastning 2021, och då är det det beloppet som står som kapitalinkomst i deklarationen. Vad du egentligen har tjänat eller förlorat spelar ingen roll eftersom man bara använder schablonen.
Du kommer få tillbaka rätt på ränteavdraget också. I första hand kommer ränteutgiften att kvittas mot kapitalinkomsten, och det som finns kvar kommer att kvittas med hjälp av ränteavdraget.