Fråga om ISK investering

Jag har en fråga. Jag har ISK med indexfonder på Avanza där det ligger ca 2 mkr.

Har 1 mkr (arv) som jag vill placera också som ligger på sparkonto nu. Är det bättre att öppna ett nytt ISK på SEB (min huvudbank) med denna summa eller att investera i samma ISK-konto på Avanza? Tänker på ränta-på-ränta vs riskspridning? Eller andra tankar? Är låg/medelriskbenägen.

Jag hade fortsatt på Avanza. :grinning::+1:

Rönta på räntaeffekten blir ju inte större om pengarna står på två konton i stället för ett. Var skulle de pengarna komma ifrån?

1 gillning

Jag är som du märker inte helt insatt men tänkte att ju högre belopp på ett konto desto bättre utveckling. Men tänker kanske fel då?

Det spelar ingen roll om du har hälften på ett konto och hälften på ett annat eller allt på samma. Utvecklingen blir den samma.

Tänk såhär:

Om avkastningen en viss tidsperiod blir 10%.

Två konton → 0,5x * 1,1 + 0,5x * 1,1 = 1,1 * ( 0,5x + 0,5x ) = 1,1 * 2 * 0,5x = 1,1x = 1,1 * x

Ett konto → x * 1,1

Alltså samma slutresultat.

2 gillningar

Ja, du tänker fel då. :smiley:

A. Har du 200 00 på ett ISK får du avkastning på 200 000.
B. Har du 100 000 på ett ISK och 100 000 på ett annat kont blir totalbeloppet 200 000. På den summan får du samma avkastning.

Än en gång. Var i all världen skulle den extra avkastningen komma ifrån i alternativ A?

Ränta på ränta kommer urholkas av de högre avgifter SEB har. Placera din ärvda miljon främst i en billig global indexfond, tex Avanza global. Om du har låg risktolerans, dvs du behöver en viss summa pengar inom 1-5 år så skall de inte placeras på aktiemarknaden. Om du inte orkar med att välja mix av bankkonton och räntefonder för tex hälften av ditt kapital så kan du använda tjänsten lysa. De hjälper dig välja risk och pengarna placeras sedan optimalt.

2 gillningar

Tack för tydligt svar! :pray: