Fråga: stay the course eller rafsa runt?

Hej Alla,

Lyssnat och läst och inbillat mig att jag förstått och är redo (:sweat_smile:). Nedan har pågått under en lång tid och likaså är horisonten. Inga FIRE-planer men jag vill att pensions-Darth (nu 35) ska kunna roa sig med Lisebergsbesök och fin-kex så det är för hans skull.

• Sparsamt åtkomlig budget
  • Avanza ISK med:
  • Lekaktier (små summor och vilda, ogrundade ofta helt randomiserade chansningar)
  • Handelsbanken global Småb Index
  • LF Global Index
  • LF Tillväxtmarknad Index A
  • PLUS Allabolag Sverige Index

Ett Lysa-konto med 80/20 fördelning förmån aktier.

2kSEK i resp. indexfond och Lysakontot i månaden, och ibland någon tusing eller mindre på någon random aktie. Sakerna växer helt klart, men jag vet inte om jag borde stay the course eller göra någon ändring.

Skulle ni bara dönat på eller tagit bort/ändrat något i stallet som gör att fin-kexen kanske kan ackompanjeras med fin-kaffe på ålderns höst?

Mvh

Darth

Man behöver ju inte betrakta aktier som något extremt volatilt och chansartat, investera i en eller ett par högutdelande aktier så kommer de säkert att slå de flesta fonder över tid. Fondbolagen skär guld på att passivt förvalta aktier du lika gärna kan köpa själv.

1 gillning

Gillar rafsa som uttryck så något borde vi kunna hitta :slight_smile:

Om allt är till pension om 30 år borde du kunna slopa 80/20 fördelningen och köra 100% aktier på Lysa ?

Funderar du på att köpa bostad och kommer behöva pengarna inom några år kan 80/20 vara för mycket aktier istället?

2 gillningar

Som ovan skriver känns 80/20 väldigt försiktigt i det här läget av ditt liv. Du kan gott köra 100% aktier utan att vara speciellt orolig.

Kanon tack för input!

Jag funderade mer generellt kring om jag borde ha en indexfond på Avanza och en fördelning på Lysa kontra nuvarande upplägg som är lite mer smetigt?