Frågesport - lägst och högst fondavgifter i Europa?

Eftersom det är 1 maj och arbetarnas dag så kör vi en frågesport om fondavgifter. :joy:

Vilket land i Europa har LÄGST kapitalviktade fondavgifter för aktiefonder?

• Belgien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Irland
  • Italien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Portugal
  • Spanien
  • Sverige
  • Tyskland
  • Österrike
0 röster

Vilket land i Europa har HÖGST kapitalviktade fondavgifter för aktiefonder?

• Belgien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Irland
  • Italien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Portugal
  • Spanien
  • Sverige
  • Tyskland
  • Österrike
0 röster

För att undvika missförstånd, så gäller det kapitalviktat genomsnitt för 2021 som är de senaste siffrorna.

Har du svarat? ... om ja, så är facit här...
Land Kapitalviktad avgift 2021
Nederländerna 0,55%
Sverige 0,90%
Danmark 1,02%
Irland 1,19%
Finland 1,26%
Belgien 1,36%
Spanien 1,43%
Tyskland 1,50%
Frankrike 1,63%
Luxemburg 1,69%
Österrike 1,81%
Portugal 1,98%
Italien 2,02%

Att Nederländerna är lägst är att de har förbjudit kickbacks och provisioner för fonder. Sverige är på en god andraplats. :slight_smile:

Källa: Cost and Performance of EU Retail Investment Products 2023 (ESMA Market Report)

0.90% lät jättemycket för Sverige. Min portfölj på Nordnet har viktad avgift 0.33% och då har jag ändå en del dyra Teknikfonder där (fast mindre pengar iochförsäg). Och min portfölj i Tzskland kostar 0.177%! Fast det är ETFs. Jag har 9 respektive 7 Fonder

1 gillning

Ja, finns en del att göra på området… Tänk att bo i Italien… :scream:

Fast man ska ändå inte bli lättlurad även i Sverige :person_tipping_hand:. Om man är smart och enkel håller man sig till billigaste indexfonder som kostar max 0,20% i förv avg :grin::wink: .

1 gillning

Jag är för lat för att läsa själv i källan, men inkluderas ETFer i kategorin fonder?
I Sverige verkar man ju sky dessa (dels) pga växlingsavgifter, men för de/oss i EUR länder är det ett mer gångbart alternativ.

1 gillning

Rätt på det dyraste landet och en plats off på billigaste. Det får man väl ändå säga är väldigt godkänt? :slight_smile:

1 gillning