Nordenfond eller inte?

Hej allihop!
Tänkte börja spara i en Nordenfond då denna del ska ersätta min Sverigefond i portföljen.

Det står mellan DNB Norden Indeks (31% avgift) och följer de 175 största bolagen i Norden.
Eller Handelsbanken Norden Ind Crit (0,44%) avgift och följer ALLA bolag stora som små i hela Norden vilket motsvarar lite mer än 500 bolag.

Vilken av dessa hade ni valt?

Spelar det någon roll skattemässigt/valutamässigt att DNBs fond har legalt säte i Norge samt har NOK som basvaluta jämfört med Handelsbankens fond som ju har sitt säte i Sverige?

Mvh, Johan

Hej!

Första frågan får bli: Varför?

Jag ställde mig själv nämligen samma fråga för några veckor sedan. Jag hade Nordea Småbolagsfond Norden på en gammal KF. Den var ju alldeles för dyr så nu var det dags att ta hem vinst och lägga pengarna någon annanstans (men jag är ändå tacksam för att blivit påsåld den för många år sedan innan jag var intresserad av sparande).

Det landade i att jag placerade pengarna i (bl.a.) en småbolagsfond med bara Sverige.

Kollar man på Handelsbanken Norden så är den ju inte katastrofdyr. Men det är mest Sverige, 47% följt av 27% Danmark, 15% Finland (varav drygt 2% Nordea) och bara 9% Norge.

Sverige som största ekonomi är nog motorn i Norden-fonder. Jämför man historisk avkastning (jag vet, det ska man inte) med OMXS så pekar det också på det. Så istället för att lägga extra avgift på nordiskt index kanske man bör nöja sig med svenskt?

Med förbehåll för att ha helt fel! Högst amatörmässig analys så jag hoppas att någon annan fyller i.

Vad jag kan se så handlas DNB-fonden i SEK (i alla fall på Avanza där jag kollade). Då slipper du växlingsavgift som annars hade skrämt upp avgiften en bra bit över Handelsbanken-fonden.

Men trots att den är lite dyrare hade jag ändå valt Handelsbanken pga bredare index.

Hej! Tack för ett bra svar.

Lutar nog åt 20% Nordenfond för min del, främst pga riskspridningen.
Handelsbankens fond är den som ser mest intressant ut.

Mvh, Johan

Nu fattar jag inte.

Den var alldeles för dyr? Nordea Nordic Small Cap? Pratar vi om samma fond? Den som har avkastat typ 980% sen Januari 2001 och överpresterat ca 350%-enheter mot jämförelseindexet?

Detta är nåt lite märkligt med detta forum. Att man fördömar fonder baserad på deras kostnader. Jag är intresserad av avkastningen i det långa loppet.

Jag ersatte den med bl.a. AMF Aktiefond Småbolag som presterat likvärdigt (stundtals bättre) till en betydligt lägre avgift (0,38% på SAVR).

Dessutom låg fonden i en gammal KF med fast årsavgift (vilket inte gick att pruta bort). Så det var dags att gå vidare.

1 gillning

Okido,

Tack för förklaringen! Låter vettigt, och som finne har jag ingen aning om såna avgifter… :man_shrugging:

1 gillning

Gissa vilken som är den starkaste prediktorn för framtida avkastning…

Jo, forskningen säger att kostnaderna.

Men på riktigt är det förvaltaren som väljer investeringarna. Och om hen har överpresterat i över tio år tror jag att det var värt att betala lite extra.