Home bias i fonder av valutaskäl?

Hej!

Kort vesion:
**Är investering i lokala svenska fonder mer “effektiv” pga att fonden behöver inte bekosta valutaväxlingar?

Lång version:
Jag, som en amatör, har en fundering kring fondsparande och home bias.
Om man köper en svensk indexfond via sin svenska bank som i sin tur investerar på svenska börsen då inträffar väl inget valutaväxlingsmoment i investerinskedjan.
Skulle man investera i en fond som köper utlänska aktier då antar jag att kostnader för valutaväxlingar ingår i fondens “interna” kostnader som inte syns på avgiften som anges. Detta i sin tur kanske “avtrubbar” avkastningen lite?
Eller har jag otur när jag tänker nu?
Jag undrar om detta bidrar med att investering inom samma valutazon blir lite effektivare?
Attt investerande i globala marknaden som riskspridning är kanske lite dyrare en avgifterna indikerar?
Att man får lokalt lite mer investerat för pengarna så att säga och därför har skäl att ha lite mer home bias, kanske till och med 20-30%?

Just nu har jag circa 5-10% i sverigefond men undrar således om det finns skäl för att öka den andelen.

Hur tänker ni kring detta? Tacksam för och intresserad av alla perspektiv!

Finns flera trådar inom denna kategori redan, den bästa är troligen här:

Om källskatten så är denna tråd bra:
https://rikatillsammans.se/forum/t/kallskatten-kostar-upp-emot-0-5-per-ar/7450/15

Här är en artikel i ämnet: https://thepoorswiss.com/home-bias-portfolio/#:~:text=Home%20bias%20in%20the%20range,home%20bias%20in%20my%20portfolio.

Med slutsatsen:
“Home bias in the range of 10-40% may help you invest and protect yourself against some foreign events. But a more considerable home bias will hurt your diversification.”

Själv har jag valt 30% home bias av följande anledningar:

1. Utländsk källskatt och valutaväxlingsavgift.
  2. Svenska fonder har lägre avgifter (Nordnet superfonden Sverige kombinerat med PLUS Svenska Småbolag eller AMF Aktiefond småbolag).
  3. Det ger mig en jämnare valutadiversifiering i min portfölj: 45% USD, 20% Euro och 35% SEK. Hade jag haft 10% home bias hade den istället varit: 65% USD, 20% Euro, 15% SEK.
  4. Det ger mig en bättre korrelation mellan mina investeringar då Svenska aktier, speciellt småbolag, har lägre än 100% korrelation mot globala stora aktier.
6 gillningar

Tack för svaret :+1:

Poor Swiss verkar vara bra blogg för lekmän. Tråden som du läknkar till er lite avancerad, ingen konstigt när proffsar skriver långa inlägg där. Pratades mycket där om valutasäkring men hittade inte mycket snakk om avgifter för valutaväxling och deras påverkan.
Ditt upplägg verkar vettigt :eyeglasses:
Valutadiversifieringsbiten hade jag inte koll på, intressant.

Nej, de verkar lustigt nog ha nedprioriterat denna biten vilket i mina ögon är bland de viktigare. Denna tråden ovan är mera intressant för detta ämne:
https://rikatillsammans.se/forum/t/kallskatten-kostar-upp-emot-0-5-per-ar/7450/15

1 gillning

Inser nu att det var just valutaväxling du efterfrågade. Här har fonder en fördel jämfört med oss privatpersoner, valutaväxlingen är betydligt lägre för dem.
Se exempel här:

Citat från ovan sida:
9. Transaktionsavgifterna uppskattas till 0,02%. Ingår eventuell valutaväxling?
Ja

Man kan alltså anta att valutaväxlingen för fonder kostar mindre än 0.02%, denna är alltså relativt försumbar i sammanhanget jämfört med utländsk källskatt.
Man kan alltså konstatera att det troligen blir billigare för privatpersoner att investera via fonder som LF global jämfört med att köpa enskilda aktier på grund av alla köp/säljavgifter på utländska aktier. I Sverige är fonder också billigare om man väljer gratisfonder som till exempel Nordnet superfonden Sverige.

2 gillningar

Intressant artikel

Ja det är kanske inte så konstigt att fonderna får “mängdrabatt” på sina valutaväxlingar!

De två främsta anledningarna för en viss övervikt (själv har jag strax över 20% som bör jämföras med global marknadsvikt på strax under 1%) mot Sverige som jag ser är skattemässiga (ingen skatt på utdelningar i ISK) samt valutaexponering (framtida utgifter sannolikt i SEK).

Som nämnt ovan så blir växlingsavgifter relevant främst om man investerar direkt i utländska aktier.

2 gillningar