Bra indexfonder med låg avgift

Funderar på att investera i flera olika indexfonder.
Eftersom globala indexfonder består till 65 % i USA och en hel del teknikbolag funderar jag att komplettera en sådan med index Europa och index Sverige och kanske även någon småbolagsfond och någon läkemedelsfond.

Funderar även på Lysa 100 % aktier. Där är avgiften drygt 0,3 %. Indexfonder brukar vara snäppet billigare på 0,2 %.

Finns det risk att indexfonder har dolda avgifter som inte syns?

Hörde exempelvis att Nordnet index småbolag har sitt säte i något annat land som medför en årlig avgift på ungefär 0,5 % utöver den avgift som anges.

När jag kollar avkastningshistoriken på indexfonder ser jag en hel del skillnader.
Vissa indexfonder exempelvis storebrand Europa har gått betydligt bättre än exempelvis Nordnet Europa index sista året. Hur kommer sådant sig? Borde inte fonderna vara väldigt lika till innehav? Kan det vara valutaeffekter som förklarar att den ena fonden utvecklas 5 % bättre än den andra?

Alla fonder har kostnader, som ibland syns och ibland inte. Kostnader för handel redovisas, men ej skatter vilket är den största direkt kostnaden för en fond

1 gillning

Antagligen olika index med olika grad av uteslutning pga ESG

1 gillning

De mest populära fonderna har inga dolda avgifter.

Ang Nordnet, deras fonder följer ett konstigt ESG-index. Samma med Avanza.

Kör på DNB Global, DNB Europa, PLUS Allabolag Sverige, PLUS Småbolag Sverige

Fonden åkte på källskatt på utdelningar från Sverige eftersom den är registrerad på Irland. Så jämfört med en svensk fond som innehar svenska aktier får denna betala mer i skatt. Men en globalfond eller Europafond har man inte just det problemet riktigt då alla fonder åker på källskatt. En svensk fond slipper visserligen det på svenska aktier men då Sverige är en så liten del av index kan det kvitta