Hej!
Jag är ny här och vill börja med att stort tack för ett fantastiskt bra forum!
Något jag grubblat på ett par månader är varför Nordnet Superfonden Sverige med 0 % i avgift och Avanza global indexfond med 0,10 % inte är de rekommenderade fonderna?
Om jag förstått rätt så är indexen viktbaserade så om man som i Superfonden har med de cirka 90 största/tyngsta så hänger jag inte med på matematiken att de små bolagen därunder som finns med i Plus Alla fonder kommer under de perioder där de bolagen går bättre än de 90 i Superfonden över lång tid kommer ge mer avkastning än den insparade avgiften på 0,2 %. På motsvarande sätt är spridningen i Länsförsäkringar global så mycket bättre att det över tid kommer vinna över 0,1 % lägre avgift?
Jag skulle gärna se mer detaljerade uträkningar på detta då jag tycker det blir problematiskt när rika tillsammans så mycket pratar om avgiften betydelse, vilket jag helt köper in på men borde inte det tala för nordnet superfonden Sverige och avanza global?
Så @janbolmeson finns det någon mer utförlig beräkning som visar på att en större spridning slår den mindre trots 0,2 eller 0,1 % i avgiftsskillnad och då det handlar om de mindre bolagen i “svansen”?