Har tjuvläst forumet ett tag och hoppas med detta första inlägg få lite tips angående löneväxling och förmånsbil.
Jag har inte ännu pratat med arbetsgivaren (närmaste chef är VD) men vill gärna göra lite egen research innan.
Lite förutsättningar i dagsläget:
Ålder: 35 år
Lön: 55 900 SEK brutto
Förmånsvärdebil: 4 277 SEK (betalar eget bränsle och får 1,2kr/km skattefritt per km i tjänst)
Bonusprogram: Diffar år till år, men vi säger schablon på 100 000 SEK per år
Löneväxlar inget i dagsläget och är intresserad av hur löneväxling påverkar min beskattningsbara inkomst.
Försöker läsa mig in gällande hur eventuell löneväxling blir påverkad av förmånsbilen men jag hittar inget enkelt svar, sen är jag också analfabet när det kommer till skattefrågor för jag tycker det är så tråkigt
Frågor:
Har använt några stycken kalkylmallar på nätet där om jag bara skriver in lönen visar det att jag har ett löneväxlingsutrymme på ca 1700 SEK, men skall jag även föra in bilens förmånsvärde där?
Är det mest lönsamt att löneväxla så mycket som möjligt eller är det en smaksak?
Hoppas någon kunnig inom ämnet kan förbarma sig att svara på en skattanalfabets frågor!
Ser att du inte fått några svar en så jag gör ett försök.
Görs bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag för bilen? Det vill säga, sänks din lön för att betala förmånen eller ej? Bör gå att se på din lönespec.
Vid bruttolöneavdrag har du i princip inget “utrymme” för löneväxling, då din “faktiska” lön är 51623, med 100k bonus blir det dock ca 60 tkr vilket ger max löneväxling på ca 6400 (dock lägre efter årsskiftet).
Finns andra trådar som behandlar huruvida löneväxling är värt eller ej, men om man inte har “för stor” tjänstepension (når upp till statlig skatt) och tjänar över statlig skatt efter löneväxlingen så får man generellt ut mer pengar i slutändan, men de är ju låsta länge.
Jag tolkar det som att beskattningsbar bruttolön är 55 900*12+4 277*12+100 000=822 124 (utöver eventuellt semestertillägg), vilket ska jämföras med brytpunkten på statlig skatt 2025 på 660 400. Således finns det ett ordentligt utrymme för löneväxling om man vill flytta inkomst >30 år framåt i tiden och tror att man då kommer få en pension under den brytpunkt som då råder. Jag själv är tveksam till idén att låsa pengar så länge för att optimera teoretisk skatt.
Om planen är FIRE/tidig pension så att pensionen hålls nere kan kalkylen se annorlunda ut med statlig skatt efter tidig pension. T.ex. ta ut tjp/löneväxling från 55 (dubbelkolla att det stöds i avtalet) som en del av det. Dock innebär uttag före riktålder lägre grundavdrag, så skatta får man ändå göra mer än man önskar.
Allt utifrån dagens skatteregler, en inte obetydlig risk att förutsättningarna är helt annorlunda när pengarna ska tas ut. Så det är lite av en gamble oavsett.