Frågor och råd gällande sparande och lån

Hallå

Kort och gott, sparar idag 6000kr/mån för framtiden 7år+. Det mesta ligger i Avanza auto 6 men också lite andra fonder. Kännrr nu att tiden inte finns för att leta fonder och aktier mm. Vad skall jag satsa på? Man läser ju gott om LF Global index och Lysa, köra allt på samma?

Om ja, sälja av allt jag har nu ca 70k och investera i de eller bara köra de för de framtida insättningarna?

Samma sak gällande pension, där sparar jag 1500kr/mån, något annat tänk? Ca 40år kvar till pension.

Sparande till dottern 1år, 1500kr/mån. Samma där?

Sedan en annan fråga, har idag billån på 200k med 7% ränta, 2900kr/mån inkl amortering. Har pengar på sparkonto för attt lösa detta, bör jag göra de eller skall jag stoppa in detta på sparkonto eller fond?

Eller betala av hälften och investera hälften?

Det lockar att lösa det och endast ha bolån…

Du bör betala av ditt billån först. Lägg allt ditt befintliga sparande (70 000 kr) minus buffert på att göra en avbetalning på billånet. Därefter bör du lägga allt månadsspar på att betala av billånet.

3 gillningar

Vet inte om jag var otydlig.

Jag har alltså 200k på sparkonto för att lösa billånet + 70k i fonder och aktier.

Jaha, det var helt ny information :smile: Då blir min rekommendation att du

• löser billånet omedelbart
  • säljer de dyra fonderna omdelbart
  • köper nya billiga fonder omedelbart

Kort och gott, gå all in, håll inte på och pytsa in/ut lite i taget. Det finns ingen mening med det.

Vad gäller ditt pensionsspar, är det privat sparande som du mentalt öronmärkt med pension? Eller är det tjänstepension?

2 gillningar

Lite som jag tänkt mao!

Allt på Lysa eller LF?

Tex! DNB Global Indeks S är också en favorit hos folk här i forumet, över LF för att LF numera har ett hållbarhetsfokus (dvs de väljer bort en del bolag).