Önskar råd om hur jag ska spara/amortera/placera

Hej! Jag är ny i forumet och har sökt mig hit för att be om råd. Jag har försökt lära mig mycket själv men känner att jag står i ett dilemma nu. Det kommer bli mycket text, jag vet inte riktigt vad som är relevant eller inte.

Jag och min man har det senaste året ungefär haft ett specifikt sparmål, en badrumsrenovering, som vi snart är i hamn med. Vi har i princip bara lagt så mycket som möjligt varje månad på ett vanligt bankkonto, och inte sparat mycket mer än så, eftersom vi vill och behöver få renoveringen gjord så snabbt som möjligt. Men nu vill vi planera för hur vi ska lägga upp sparandet efter att vi sparat klart till renoveringen.

Våra förutsättningar är följande: vi är båda heltidsanställda, har inga barn. Vi äger en bostadsrätt sedan 1 år tillbaka som vid köptillfället var belånad till max och vi har inte amorterat något utöver amorteringskravet. Jag har även ett CSN-lån. Vi vill om ca 5 år köpa ett hus. Vi har egentligen ingen bestämd tidsplan för husköpet, det hela beror så klart på när vi har råd men också när vi hittar rätt hus. 5 år är bara en uppskattning. Vi vill även planera för att kunna byta ut vår bil framöver. Vi äger en bil nu som inte är belånad. Under denna tid som vi har “hårdsparat” till renoveringen har vi sparat absolut minst 11.000 kr/mån, oftast mer, det beror på hur mycket oväntade utgifter vi åkt på respektive månad (saker som bilrelaterade kostnader, ny mobil, nya glasögon, veterinärkostnader, nya vitvaror m.m. som dyker upp titt som tätt känns det som - saker som vi givetvis bara lägger pengar på om vi måste).

Det vi nu funderar på främst är sparande till kontantinsats. Jag tycker att jag läser/hör olika råd om var man ska placera ett sådant sparande när det handlar om ett sådant kort tidsspann. Och även ifall det kan löna sig att amortera extra, eller inte. Investerar man pengarna ska det ju vara mer lönsamt än att amortera extra, men om vi t.ex. bestämmer oss för att spara dem i ett sparkonto med ränta bör det väl vara bättre att amortera mer, för bolåneräntan är nog högre än sparräntan. Jag tycker det är svårt att uppskatta hur mycket vi kommer behöva spara till kontantinsatsen men jag tänker åtminstone 300.000 kr.

Som sagt vill vi även spara för att kunna byta bil, då jag gärna undviker billån. Det kommer också röra sig om en större summa, kanske 50-80 tusen. I övrigt finns det inte mycket att spara till.

Kan även tillägga att ingen av oss är speciellt kunnig eller intresserad av investeringar och liknande. Vi kan väl det mest grundläggande skulle jag säga. Jag försöker lära mig lite mer men är inte intresserad av att grotta ner mig totalt :sweat_smile:

Vi är väldigt tacksamma om någon har ett råd att ge, som kan hjälpa oss i planeringen! :pray:

Se till att placera banksparandet på en bank med vettig ränta. Dvs Ingen av dom “Vanliga gamla” bankerna. Finns ingen anledning att ligga med alla sina bankaffärer hos en bank.
Nätbankerna AVANZA och SANTANDER BANK som har bankgaranti upp till ca 1MSek på sparpengar använder jag.
Har gamla släktingar som vågar sig på SBAB som har aningen sämre ränta men är statlig.
Alla med dom har funkat fint.
Om man har fria uttag flyttar man pengarna på en bankdag cirka fram eller tillbaka till annan bank. Ex där man har sitt lönekonto, huslån etc.
Ex SANTANDER BANK har 3.9% ränta och 4.05% med 30 dagars uppsägningstid.
Den räntan skiljer inte så mycket mot den ni lånar till troligen?.

Om mina barn hadde stält den frågan hadde jag svarat de att välj 3-5 fonder på ett ISK konto. En Sverigefond och en Globalfond med låg avgift och komplettera med 1-3 smala spettsfoder. Läs gärna på fondforum ett tag innan ni väljer fonder för banken rekommenderar de de tjänar bäst på.

Amortera så mycket som ni kan.

1 gillning

Ni ska spara på ett sparkonto med ränta och fria uttag och insättningsgaranti. Man kan hitta konton med runt 4 % idag. När ni köpt huset kan ni efter att ni har en bra buffert på bankkonto, börja placera sparandet i en global indexfond. Tex Avanza global, på ett investeringssparkonto.

Fortsätt amortera. Det är en riskfri sparform.

1 gillning