Hej! Jag är nybörjare med mitt sparande i aktiefonder (se nedan) och vill lära mig mer om investeringar. Jag är 20 år med ett långsiktigt sparande (15+ år) med hög risk. Jag funderar på några saker:
1. Övervikt mot Sverige?
Jag har en övervikt mot Sverige just nu, men funderar på om jag borde minska eller ta bort den. Jag har läst att en övervikt mot Sverige kan minska risken för förlorad köpstyrka om resten av världen skulle prestera sämre. Samtidigt är jag är osäker på om jag kommer att bo i Sverige om 15 år. Borde jag öka den globala diversifieringen istället?
2. Belåning av portföljen?
Är det smart att belåna en långsiktig aktieportfölj? Om ja, hur mycket ska jag belåna för att hålla en rimlig risk? Vad ska man tänka på när man tar sådana lån?
3. Allvädersportfölj eller övervikt mot aktier?
Borde jag lära mig om att balansera portföljen med till exempel långa räntor, råvaror och guld? Hur belånar man en sådan balanserad portfölj och är det smartare än en aktieportfölj, med eller utan belåning, för mig?
Min nuvarande portfölj:
70% Robur Access Global
10% Robur Access Asien
10% Robur Access Sverige
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Det råder väldigt delade meningar i denna fråga. Bäst är nog att komma fram till eget beslut. Har du sett denna tråd med sammanställning av argument?
Kanske finns det input till beslutet där.
Det är aldrig fel att sätta sig in i olika strategier. Det borde göra ditt val mer välgrundat. Det viktiga är att du landar i en strategi som du tror på och som är anpassad efter din risktolerans.
Utifrån ditt perspektiv: vilka för - och nackdelar ser du med de två strategierna?
Är du mer nyfiken på allvädersportföljer så kan jag rekommendera följande tråd om du inte har sett den:
Det är häftigt att du som 20-åring funderar över huruvida du ska belåna en portfölj med 100 % aktier eller en allvädersportfölj. Det var inte sådant jag gick och funderade över som 20-åring.
Nu har jag visserligen ingen allvädersportfölj själv, än så länge, utan det är fortfarande något jag överväger. Men om du läser inlägget ovan, så vet jag inte om det är rättvist att kalla allvädersportföljen för gubbig. Använder man en hävstång på 1,5x får man teoretiskt alltså en högre förväntad avkastning till lägre risk än vad 100% aktieindexfond (utan belåning) skulle ge.
Nackdelen är att komplexiteten ökar och man måste ta hänsyn till courtage, hävstång, övervakning för ombalansering mm, samt att portföljavgifterna ökar.
Tycker siffrorna är lite tiltade bara, att man jämför snäva perioder i AW-tråden och så fort nånting inte gick som man trodde så kommer nya uppdateringar och siffror.
Har studerat dokumentet från Artemis med data från 1928-2019 och tycker inte det finns några givna vägar.
Vill man pilla och räkna och lägga mycket energi så finns det säkert riskjusterad avkastning att tjäna men vad är din egen tid värd, kan du lita på en sån strategi när i stort sett alla du känner ligger i aktier etc.
Blir en svår strategi att rekommendera en nybörjare. Bättre köra lätta indexfonder i början och så får man utforska området efterhand.
Insättningar spelar störst roll i början i alla fall, avkastning eller drawdown blir sekundärt, nya pengar kommer ändå att flöda in och påverka utvecklingen som mest.
Jag planerar att fortsätta med 100% aktier utan belåning ett tag, men funderar på att ta bort övervikten mot Sverige eftersom jag (kanske felaktigt) tycker att global diversifiering väger tyngre än sannolikheten att “Sverige presterar bättre” långsiktigt. Inför ett större köp i Sverige kanske jag ändrar mig.
Allvädersportföljen med belåning verkar smart men tidskrävande. Har ni som använder en sådan portfölj några tips på hur man kommer igång? Boktips?
Lägger du till hävstång (belåning) med faktor H på detta så 1) ökar riskpremien linjärt i form av RpH = Rp * H, samt 2) minskar med avdrag (H - 1) * belåningsräntan.
Standardavvikelsen ökar också linjärt StdH = Std * H.
Volatilitetsförlusten å andra hand ökar i kvadrat pga VfH = (Std * H)^2 / 2.
Som du ser så får du en markant sänkning av (en redan låg) riskjusterad avkastning. Det man försöker åstadkomma med en diversifierad portfölj med okorrelerade tillgångar är att sänka den totala volatiliteten (utan att för den skull acceptera mycket lägre riskpremier) och på så sätt uppnå högre riskjusterad avkastning. Lite att äta kakan men ändå ha den kvar.