Hej! Jag är nybörjare med mitt sparande i aktiefonder (se nedan) och vill lära mig mer om investeringar. Jag är 20 år med ett långsiktigt sparande (15+ år) med hög risk. Jag funderar på några saker:
1. Övervikt mot Sverige?
Jag har en övervikt mot Sverige just nu, men funderar på om jag borde minska eller ta bort den. Jag har läst att en övervikt mot Sverige kan minska risken för förlorad köpstyrka om resten av världen skulle prestera sämre. Samtidigt är jag är osäker på om jag kommer att bo i Sverige om 15 år. Borde jag öka den globala diversifieringen istället?
2. Belåning av portföljen?
Är det smart att belåna en långsiktig aktieportfölj? Om ja, hur mycket ska jag belåna för att hålla en rimlig risk? Vad ska man tänka på när man tar sådana lån?
3. Allvädersportfölj eller övervikt mot aktier?
Borde jag lära mig om att balansera portföljen med till exempel långa räntor, råvaror och guld? Hur belånar man en sådan balanserad portfölj och är det smartare än en aktieportfölj, med eller utan belåning, för mig?
Min nuvarande portfölj:
70% Robur Access Global
10% Robur Access Asien
10% Robur Access Sverige
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Det råder väldigt delade meningar i denna fråga. Bäst är nog att komma fram till eget beslut. Har du sett denna tråd med sammanställning av argument?
Kanske finns det input till beslutet där.
Det är aldrig fel att sätta sig in i olika strategier. Det borde göra ditt val mer välgrundat. Det viktiga är att du landar i en strategi som du tror på och som är anpassad efter din risktolerans.
Utifrån ditt perspektiv: vilka för - och nackdelar ser du med de två strategierna?
Är du mer nyfiken på allvädersportföljer så kan jag rekommendera följande tråd om du inte har sett den:
Det är häftigt att du som 20-åring funderar över huruvida du ska belåna en portfölj med 100 % aktier eller en allvädersportfölj. Det var inte sådant jag gick och funderade över som 20-åring.