Frågor om delägare och nyemission

Hej,

Jag skulle behöva lite råd från er som kan aktiebolag och aktiekapital.
Jag och min partner startade för en månad sedan ett aktiebolag med avsikt att ta in en tredje delägare. Dock blev det bråttom att få fram org.numret pga att vi skulle skriva på hyreskontraktet. Hur som helst, nu skall delägare 3 registreras och köpa aktier.
Problemet är att jag i stressen av att skapa bolaget eg. satte ett för högt aktiekapital. Intentionen var god men så här i efterhand var det onödigt.
Därför vill vi att aktiekapitalet inte skall öka mer. Om vi två befintliga aktieägare säljer aktier till den tredje så måste vi skatta. Det vill vi självklart undvika och då verkar det vara riktad nyemission som är lösningen.
Jag är förbryllad kring vilken ordning man skall göra detta.
Vi ska

• ändra styrelse vilket innebär ändrad bolagsordning?
  • registrera nyemissionen

Är det någon som har en annan fiffig lösning kring hur vi får in delägare 3 så smidigt som möjligt?

Jag och min partner har ett annat aktiebolag sedan 4 år. Det är delen med delägandet och aktietjafset som är ny för oss.

1 gillning

Om det är ett nystartat bolag som ni säljer till samma belopp som ni köpt för så blir det ingen vinst, dvs inget att skatta på.

Är det så? Det låter helt rimligt och väldigt bra.
Jag antog att Skatteverket skulle hitta ett sätt att beskatta våra redan tidigare skattade pengar…

1 gillning

I dessa frågor sitter ju ofta djävulen i detaljerna. Det är t.ex. olika regler för t.ex. riktad nyemission och en vanlig företrädesemission där ni andra avstår (om jag inte minns fel). Så jag skulle rekommendera bolla i första steget med er redovisningskonsult och i andra läget en affärsjurist. För dem är detta stapelvara.

Hojta till om du behöver en sammankoppling.