Halloj!
Lite bakgrundsinformation:
Har nu snart bedrivit min konsultverksamhet under ett års tid med samma kund med framgång, men eftersom jag fortfarande är rätt ‘grön’ inom branschen så känner jag att det är klokt att dra på mig mer kunskap innan jag åter står på egna ben - därav tar jag anställning hos densamma kund!
För att inte bara lägga företaget (AB) vilande och tömma det med utdelning så tänker jag använda det kapital som redan finns och tillsammans med min partner starta upp en annan verksamhet inom något helt annat.
- Finns det några punkter som jag/vi bör fundera över först? Min partner bedriver nu enskild firma och ligger som suppleant i mitt bolag, men ska då peta in ytterligare kapital och bli formell ‘delägare’.
- Borde vi istället låta mitt nuvarande bolag starta det nya bolaget och agera som ‘holdingbolag’ av aktierna? Fördel/nackdel att hålla aktier som privatperson?
- Kan man ens ändra/lägga till fler verksamheter till samma bolag hur högt och brett man vill? Branschen vi ska in i är nämligen helt annan än bolagets nuvarande.
Uppskattar all input!
Trevlig måndag! Ny vecka, samma möjligheter! ![]()