Hej! Försökt leta i forumet men inte fått svar på mina frågor…
Har ett AB (1) med en del kapital som jag önskar lägga i träda. Vill dock få möjlighet att vara verksam i ett annat AB (2) med liknande verksamhet. Finns det möjlighet att ändra verksamhetsbeskrivningen i mitt AB (1) som jag önskar lägga i träda, ta ut enligt 5:25 därifrån och sedan ändå arbeta i AB (2) som bedriver samma typ av verksamhet som AB (1) gjorde?
Om ej - går det bilda ett nytt AB som blir holdingbolag som äger hela AB (1), sedan göra utdelning till holdingbolaget med verksamhetsbeskrivning som inte alls liknar AB (1) och sedan lägga holdingbolaget i träda och ta ut enligt 5:25?
Vet att det inte besvarat din fråga men vad är syftet? Tänker om du vill kunna jobba lite trots bolag i träda kanske du kan använda någon frilanstjänst som fakturerar, du blir dock tvingat att ta ut det som lön då vad jag vet
Ja, det är ganska tydligt att man inte får göra så. Mitt råd är att fortsätta med 3:20 regeln som ju dessutom kommer bli ännu bättre med större möjlighet till uttag, tills du avslutat verksamheten + 4år. Du kan lika gärna ha ditt sparande i en kapitalförsäkring i företaget som på ett ISK privat. Vill du kunna få ut mer under tiden så ta ut lön så länge du inte kommer upp i statlig skatt. Då får du avsättning till allmän pension också. Man förlorar inte så mycket på det som man kan tro, jämfört med 5:25 uttag.
Jag har själv merparten av mitt kapital i ett bolag. Ju mer jag läser om 5:25 ju mer risky blir det om man vill fortsätta driva ngt som helst annat bolag.
Att ha ett bolag med ens liknande verksamhet oavsett beskrivning är mkt riskabelt.
Finns flera trådar om detta. Det är dock helt tillåtet att fortsätta bedriva samma typ av konsultverksamhet i enskild firma under tiden som AB1 ligger i träda.
Enskild näringsverksamhet anses märkligt nog inte vara fristående företag ur det avseendet.