Frågor om tjänstebil/förmånsbil

Hej alla,

Det här är mitt första inlägg på forumet, så jag ber om ursäkt på förhand om jag gör något fel.

Jag driver ett eget företag som IT-konsult. Där jag hyr ett kontorsutrymme i mitt eget hem till en marknadsmässig kostand. I samband med mitt arbete reser jag regelbundet mellan mitt hemmakontor och min kund, vilket sker ungefär 3-4 gånger i veckan.

För närvarande har jag och min fru en gemensam bil, men med hennes nya jobb behöver hon bilen varje dag. Därför funderar jag på att företagsleasa en ekonomisk bil, exempelvis en BMW i3 för ungefär 3000 kronor i månaden. Tanken är att använda denna bil uteslutande för resor mellan mitt hemmakontor och kunden. Om jag noggrant för en körjournal för dessa resor, undrar jag om det är möjligt att undvika förmånsvärde, med tanke på att bilen endast används för företagets ändamål och jag fortsätter att använda vår privatbil för alla andra ärenden.

Jag uppskattar alla insikter och råd ni kan erbjuda angående denna situation. Tack på förhand!

Absolut. Max 10 ggr per år får du använda den privat och Max 100 mil per år.

Superviktigt att ha en detaljerad körjournal. Se nedan:

2 gillningar

Eftersom du ändå tar upp att du hyr kontorsutrymme i eget hem så undrar jag om det är en fristående byggnad på tomten eller ett utrymme i huvudbyggnaden?

För om arbetslokalen är inrymd i bostaden medges avdrag bara i undantagsfall enligt praxis.

Om du även ska lösa bil på det sätt du efterfrågar se till att ha rent mjöl i påsen för sammantaget skulle jag uppskatta att du blir exakt den typen som Skatteverket gärna granskar.