Jag skulle vilja veta mer om vad som är bäst när det kommer till sambo vs giftemål. Vilka skillnader finns och kan man uppnå samma saker utan att gifta sig? Är något alternativ bättre än något annat när det kommer till ekonomi? Är något av alternativen bättre för båda parter om man mot förmodan skulle dela på sig i framtiden? Vilket är bättre om ena parten skulle gå bort?
Mig veterligen är enda sätten att antingen ha så mycket pengar att det räcker både till särkullbarn och att säkra partners ekonomi eller ha en livförsäkring som täcker deras arv.
Toppen, intressant ämne.
När man upprättar ett testamente så har jag förstått att göra arvet till ens barn till enskild egendom kan vara önskvärt. Hur får man med att framtida avkastning på egedom och indexfonder även blir enskild egendom?
Det hjälper i praktiken att ens barn inte riskerar att behöva dela med sig av mitt arv till sin partner i en eventuell framtida skilsmässa.
Skillnaden på fullmakt vs. framtidsfullmakt?
Kan man på något sätt skriva i en framtidsfullmakt att ens partner/vuxna barn får företräda en i alla ens personliga och ekonomiska angelägenheter?
Jag håller med tidigare inlägg om samboskap och dödsfall. (Det som fick mig och min partner att ingå äktenskap var nyheter om hur Allmänna Arvsfonden aktivt och helt utan skrupler avkrävde livslånga sambos både hus och besparingar.)
Hantering vid samboskap/äktenskap och ekonomi/räkningar vid längre sjukdom och demens hade också varit intressant att höra resonemang om. Det tycker jag är svårt att veta hur man ska ”försäkra” sig emot.
Har en fråga kopplat till testamente, arv och särskild förvaltare.
Om man inte har möjlighet att utse en särskild förvaltare i ens egna nätverk, vilka andra alternativ utöver vissa Private Banking-aktörer (exempelvis Söderberg & Partner) har Elander Advokatbyrå erfarenhet av? Finns det någon typ av “särskild förvaltare”-byråer/firmor därute?
Ser framemot ett toppenavsnitt! ![]()
Vad får en fru vid bortgång av makens förälder där maken ärver en peng? Detta när äktenskapsförord saknas helt.
Jag har funderat på frågan om enskild egendom och bodelningar.
Finns det några situationer där enskild egendom kan komma att ingå i ett dödsbo efter part A trots att man skrivit äktenskapsförord där egendomen är listad som enskild egendom för part B?
Kan till exempel sparande/investeringar som man byggt upp med gemensamma medel under lång tid, men valt att skriva som enskild egendom på part B kunna inkluderas i ett dödsbo efter part A med hänvisning till att del av det ursprungliga kapitalet som investerats kommit från part A?
Skulle ett hus där make och maka bott i många år och under största delen ägt 50/50 kunna anses vara del av ett dödsbo även om det i “senare tid” överlåtits till part B och då även listats som enskild egendom?
Så, finns det situationer där enskild egendom helt enkelt inte godtas som egen trots att den specificerats som sådan i ett äktenskapsförord?
Gärna med ett scenario med särkullsbarn + gemensamt barn också där hus med bolån finns.
Jag har barn med mitt ex och med min nuvarande.
Säg att jag dör.
Då ärver ju mina barn mig, men vad händer med vårt gemensamma barn då?
Lär denne invänta att hans pappa dör innan han får del av arvet, undertiden hans systrar får sin del direkt jag dött.
Åh vad säger då att pappan inte gör en brakförlust.
Samtidigt som hans systrar (med annan far) ärvt mig direkt.
Kan han riskera att bli helt arvslös?
Hur man bäst formulerar sig i ett äktenskapsförord för att skydda respektive persons finansiella tillgångar (tänk: ISK, KF, depå, diverse sparkonton), men att i övrigt äga allt tillsammans.
Jag vet att det går att lista all egendom som är enskild, och att allt annat blir gemensamt. Problemet uppstår när det, pga att minst en i paret har som hobby att skapa nya ISK, KF, depåer, diverse P2P-grejer, onoterat etc. på löpande band. Det är helt enkelt en för lång lista att lista allt som ska vara enskilt specifikt (tänk: lista alla kontonummer) då detta ändras på månadsbasis. Vore enklare att kunna uttrycka sig något i stil med att “konto X och Y är gemensamt, resten av alla konton är enskilt, men allt materiellt så som bil, hus, prylar i hemmet är gemensamt” på ett tydligt och juridiskt acceptabelt sätt.
P.S. Frågar åt en kompis ![]()
Är det enkelt att i ett testamente skriva in olika scenarier beroende på vilka som lever när man själv dör?
Jag har bestämt att jag ska ta hjälp av en jurist för att skriva ett testamente men det är intressant att i förväg veta om mitt testamente är enkelt att upprätta eller inte. (Har stor betydelse för kostnaden.)
Skyll inte på mig, jag har aldrig nämnt Eurojackpot i chatten. ![]()
Eller Postkodlotteriet. ![]()
Jag kan tycka att chatten ska räknas in här.
Får chattmästaren störst andel då? ![]()
Sorry, OT, men lite roligt. ![]()
Hur man hanterar värdeökning eller -minskning vid efterarv? Dvs när A dör, så får äkta makan B ärva 100 000 kr. B förvaltar medlen så att de ökar med 10% om året i 20 år. Det blir över 600 000 kr. Därefter dör B.
A hade ett särkullbarn. Hur mycket ska särkullbarnet ärva? 100 000 kr, eller 600 000 kr, dvs inklusive den värdeökning B har åstadkommit?
Man kan också tänka sig att B förvaltar pengarna så att de minskar med 10% om året i 20 år. Vad ska särkullbarnet ärva då?
(Bortse från konsumtion av pengarna.)
Lade ut en fråga på Instagram och måste säga att de verkar mer intresserade än ni i forumet. ![]()
Här är deras frågor:
Vill gärna få ett hum om vad det kostar att upprätta sådana avtal.
Vad händer med skuld partner haft innan giftemål i händelse av seperation/bortgång?
Generationsskifte av fastighet.
Tips hur man pratar m förälder om testament han skrivit som utesluter oss barn t förmån för ny fru?
Vill gärna veta “allt” gällande sanboavtal, finns det något man måste ordna med själv?
Vad bör ogifta par med barn tänka på? (Planerar ej giftemål)
Vi har köpt radhus tsm och och i samband med det skriva samboavtal. Hur går man tillväg?
Hur skriver man bort arvsrätten så man kan bo i orubbat bo.
Äktenskapsförord -kan man skriva olika utfall som beror på om det är skillsmässa eller bortgång som sker?
Testamente om man har gemensamma barn med är inte gifta (sambo).
Arvsrätt, gärna internationell.
Pengar som enskild egondom, köp av lägenhet med sambo. Försatt egna pengar.
Arv vid samboförhållande
Hur ska jag förklara för svärföräldrarna som inte är gifta att de måste skriva testamente?
Vi ska gifta oss men har egna barn med oss in i förhållandet. Inga gemensamma. Tips arv?
Vid olika stor kontantinsansats, hur ska samboavtal formuleras?
Testamente?
Får min förälder ge bort sin lgh till mig fast jag har en syster?
Om min man blir dement och jag behöver sälja huset. Vad skriver man för typ av “kontrakt”?
Varför ska man ha äktenskapsförord?
Varför är det så kännsligt ämne? Kan man ha äktenskapsförord för bara Avanza/ISK kontot?
Vad är viktigt att tänka på i samboavtal när man väntar barn? Fördel att gifta sig?
Skilsmässa?
Äktenskapsförord, vad om allt är enskild egendom om någon dör? Kan det bara gälla skil.
Hur kan en make (ej mottagare) säkerställa om en gåva varit enskild egendom eller inte?
Äger maken som använt den enskilda egendomen hela huset plus ev. vinst då?
Om en make använder enskild egendom (förtidsarv) för att köpa gemensamt hus →
Avskiriva sambolagen.
Förskott till arv (halvt sommarhus, mamman äger fortsatte andre delen). Till en bror av två. Risker?
Om man är gift utan barn men frugan har barn sedan tidigare. Vad gäller då?
Sommarstugor samlägs med flera kusiner. Vilka dokument är bra att ha? (Är gift)
Do’s and don’t samt “minimum” och “maxat” samboavtal, tack.
X med fru och barn bortgången. Vad händer när de andra två försvinner?
Arvsrätt. 3 syskon 1med fru och 1med barn, 1utan familj.
Arv till särkullbarn. Hur går det till?
Äktenskapsförord, gäller det även vid dödsfall eller bara vid skilsmässa?
Avtal mellan medlåntagare och ens barn. Vad är viktigt att få på print?
Gärna äktenskapsförord och testamente
Kan en framtidsfullmakt träda i kraft och sedan ej gälla längre pga fullmaktsgiv tillfriskning?
Hör vissa prata om arv i förskott vid större gåvor osv. Lyssnar gärna mer om det.
Hur vanligt är det med splittad ekonomi genom äktenskapsförord?
Hur skriver jag en villkorssyttring/vårdnadstestamente? Vad ska jag tänka på?
Fördelar med att vara gift jämnfört sambos (har ett samboavtal och testamente) då man har barn?
Arv till sambo med icke gemensamma barn. Räcker det med testamente?
Särkullenbarn - vad bör man tänka på?
Dela eget sparande vid skilsmässa vid delad ekonomi?
Behöver man skriva testamente om man är gift och vill att partnern ska ärva allt?
Äktenskapsförord.
Att tänka på vid testamenteskrivning när det finns barn från annat förhållande?
Vad kan hända vid skilsmässa om jag har fåmansbolag?
Samboavtal med avseende på att man snart kommer få barn - så arvet går til andra partnern.
Arv över gränserna och olika föräldrar?
Bör tilltänka vårdnadshavare förvalta barnets förmögenhet? Och nyttja för ett liv med dem?
Vi har hus/barn men inte möjlighet att gifta oss just nu (för trötta) hur safear vi upp?
Jag vill veta hur man säkrar ett arv. Jag har förlorat min pappa, har två mostrar som jag inte ha.
Vill inte vara gift men känns ibland som att man måste?
Vad tänka på om minderåriga barn kommer ärva större summan när föräldrarna för?
Stora problem med ogift med gemensamma barn. Barnen ärver hus osv. Köpa ut? Sedan då?
Framtidsfullmakt?
Skriva testamente enskild egendom till barnen.
Hur fungerar det när far & son äger ABtillsammans om pappan vill lägga av eller går bo?
Om man egetsamboavtal, vad är viktigt att ha med? (Gemensamma barn finns)
Enskild egendom som gåva.
Hur värderas prylar vid arv?
Jag vill veta alla kloka råd och vad man ska tänka på när det gäller särkullbarn?
Ärver makarna varandra vid dödsfall om äkt? Fötord säger att allt är enskild egendom.
Vad ska man tänka på när man har barn ihop men inte är gifta? Äger hus och bil tillsammans.
Top 3 saker att tänka på innan man gifter sig?
Särkullbarn. Räknas den som icke-biologiskas sparpengar in i arvslotten?
Behövs testamente om man är gifta och endast har gemensamma barn (än så länge omyndiga barn)?
Vad som gäller sambos.
Enskild egendom?
Vad gäller om man som gift fått ärva en lägenhet via testamente vid ev skilsmässa?
Märkte idag att äktenskapsförord står med på kreditupplysning hos UC. Varför?
Äktenskapsförord, vad är rimligt att ha när man äger olika mycket in i äktenskapet?
Hur gör folk om väldigt olika inkosmstnivå i äktenskapet? Dela men ändå skydda lite?
Vad behövs när man har ett särkullbarn utanför äktenskapet?
Samboavtal gemensam bostad när det finns barn på respektive sida (ej gemensamma)?
Jag är inte jurist men efterdom särkullsbarnet ärver direkt har Bs förvaltning av sitt arv ingen betydelse.
Tack, min fråga var dåligt formulerad i så fall! Jag tror att särkullbarn kan välja att vänta på arvet till dess den efterlevande maken dör. Men stryk särkullbarnet om det förvirrar. Det är förvaltning av efterarv jag undrar om.
Eller så har Insta-kidsen bara sämre koll på läget.
Det är jag också intresserad av.
Fram till nyligen visste inte jag att mina syskon ärver mig om jag inte aktivt gör något åt det. Det är en av anledningarna till att jag kommer att skriva ett testamente.