Frågor till en advokat om äktenskapsförord, testamente, samboavtal och liknande?

En vanlig “kvinnofälla” det pratas en del om (såpass att regeringen fått upp ögonen och ser över om det ska gå att reglera hur lång tid en bodelning får pågå) är att vid en skilsmässa så drar mannen ut på bodelningen (ofta starkare ekonomiska muskler än kvinnan och har råd att betala en advokat för att göra detta) för att göra det svårt för kvinnan. Hon får inte möjlighet att köpa ny bostad och gå vidare mm. Hur kan man som kvinna skydda sig mot detta i förväg så man inte hamnar där? Går det?

5 gillningar

Ekonomiakuten på Sveriges radio tar emellanåt upp detta ämne som kanske kan inspirera till fler frågor för RT.

Tips på avsnitt från Ekonomiakuten

Därför blir det konflikt om arvet 9 september 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Så delar ni upp lantstället 19 augusti 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Så mycket ärver dina styvsyskon 22 juli 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Frågespecial: ”Kan pappa göra mig arvlös?” 17 juni 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Framtidsfullmakt – allt du behöver veta 24 maj 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Förskott på arv – så funkar det 13 maj 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

2 gillningar

Om man är sambo, men har kommit fram till att ha separata ekonomier framöver, hur skyddar man bäst ”sin del”? Då menar jag inte det som man har med sig in i samboskapet, utan det som man samlar på sig under samboskapet.

Vi är gifta sedan 2009. Huset vi bor i ägdes av maken när vi träffades och han står fortfarande som ägare till 100% på både hus och på de fordon vi har. Kommer det att ligga mig i fatet om han går bort före mig, trots att vi är gifta. Inga äktenskapsförord är skrivna.

Obs! Särkullbarns finns. Testament är skrivet där min make ber denne att vänta med att ta ut sitt arv tills även jag går bort.

Äktenskapsförord när den ena har/driver ett aktiebolag. Fallgropar och hur får man det att vara jämställt?
Som i mitt fall, och kanske iaf några andras också?
Jag jobbar i mitt eget AB på heltid, hoppas på sikt kunna ha någon/ några anställda. Hur hanteras det vid eventuell skilsmässa? Kan man skriva äktenskspsförord som på något sätt blir jämställt och buffertar för anställdas säkerheter att få lön?
Det samma gäller även för ITP/pensionsspar. Frun har bra lön och löneväxlar och har därför ett bra sparande där. Själv tar jag inte mycket till tjänstepension utan sparar både buffert och pension i bolaget. Samt kommer ta utdelningar för att flytta till eget isk för pension. Hennes ITP ingår väl inte i standardskillsmässa men allt mitt sparande ingår?

2 gillningar

Hur ska man tänka kring ISK och KF vid arv? KF säljs direkt när man dör automatiskt till det värdet som är just då. ISK flyttas över med dess värdepapper. Det är inte något man tänker direkt på när man börjar spara men kan bli något man upptäcker längre fram när sparandet växt. Är det bra att sälja av alla värdepapper på en gång vid ett arv som sker i en KF? Klarar mottagaren av arvet av att ta ett beslut direkt om hur pengarna ska förvaltas just då? Har mottagaren ork och kunskap att göra det? Det blir ju lättare på ett vis med en ISK för mottagaren då denne inte behöver ta ett beslut om värdepappren ska säljas och eventuellt köpas nya värdepapper. Å andra sidan gör en KF det enkelt eftersom det kommer ut pengar bara och man kanske inte tänker ens på att en investering i värdepapper är ett alternativ. Samtidigt kan också en ISK göra det lättare då värdepappren flyttas över och beslutet kan tas senare. Försäljning kan göras delvis och medvetet av mottagaren. Vad är kostnaden att ha sitt sparande i KF som sen säljs av där mottagaren sen köper samma sak i en egen KF eller ISK? Med skatt, courtage och allt. Ska man utifrån den nyvunna kunskapen ”flytta” sitt sparande till KF eller ISK eller bara fortsätta spara i den form som man är bäst framöver och låta det gamla vara, då kostnaden att flytta sparandet kan eller (är?) kostsamt? Vad är det värt att det blir eventuellt enklare för mottagaren……Finns det någon workaround med testamente om man har KF och inte vill att det ska säljas efter ens bortgång…