Jag är pensionerad och har cirka 3 mkr investerat, fördelat på 28% aktier (Nordnet Indexfond Sverige), 22% guld-ETF:er och 50% bankmedel. Jag ser nu att jag inte kommer att behöva ha mer än 25% i bankmedel för tänkbara framtida utgifter så nu har jag cirka 700 kkr att investera. För att få bättre riskspridning hade jag tänkt lägga de i Länsförsäkringar Globalfond Indexnära. Sparhorisonten är 10 år.
Som det ser ut nu kommer inte realräntan på ett bankkonto att överstiga inflationen inom överskådlig framtid. Det finns ingen uppsida med pengar på banken känner jag. Visserligen kan en globalfond gå ned i värde men på 10 år finns det i alla fall en chans till uppsida. Åtminstone så mycket att det matchar realränta på bankkonto.
Ska allt användas på precis samma gång? Eller är din egentliga tidhorisont över 10 år? Hur reagerar du om du sätter in allt på en gång och börsen dyker 20%?
Global indexfond är alltid ett bra alternativ för långsiktiga investeringar, givet att man kan hantera svängningarna.
Här menar du nog nominell ränta, alternativt kan man säga att du vill ha en positiv realränta.
Låter klokt med en global indexfond som komplement. Själv skulle jag även minska innehavet i Sverigefonden och lagt över en del av dessa i globalfonden också.
Vad jag menar är att jag vill ha ränta som efter 30% skatt motsvarar inflationen och ger bevarad köpkraft. Det har inte varit så under väldigt lång tid men det har jag kunnat leva med eftersom aktier och guld gått så bra. Nu när inflationen ser ut att dra iväg lite mer långsiktigt är det dags att göra något. Kan tillägga att mitt huvudmål är bevara tillgångarnas köpkraft. Om det blir mer än så är det en bonus.