Är det någon som provat detta?
Verkar slå på stora trumman och erbjuda gratis courtage i Sverige. Aktiesparande i ISK.
Fraktionshandeln är trevligt men har bara amerikanska aktier. Jag undviker att köpa aktier med utdelning då ISK inte är gynnsamt pga källskatten.
Nån som har referral link för att prova det?
Hej!
Kul att du hittade Freetrade!
Vi lanserade i Sverige i november i fjol och mycket riktigt erbjuder vi fraktionshandel av amerikanska aktier på ISK. ![]()
Detta är emellertid bara första versionen av Freetrade och vi siktar på att inom väldigt kort släppa fler produktförbättringar till svenska kunder (inte minst en Android-version och såklart svenska aktier
) som kommer göra användarupplevelsen ännu bättre.
Vänliga hälsningar,
Daniel på Freetrade
Investeringar innebär en risk. När du investerar kan värdet på din investering både öka och minska. Det är inte säkert att du får tillbaka hela eller delar av det investerade beloppet.
USD sjunker mycket jämföra med Q3 2022. Vissa experter skrev att USD värde ska sjunka vidare 2023. Kan svenska kunder köpa engelska aktier från LSE?
Hej!
Erbjuder ni fraktionshandel i fonder?
När kommer appen för Android?
Mvh
Jag tycker inte det låter särskilt attraktivt.
Här tydliggör vi vilka delar vi för närvarande tar betalt för:
- Växlingsavgift på 0,45 % av bankens växelkurs, som tas ut när du köper eller säljer utländska aktier.
- Liten ränta intjänad från banker på kunders kontanter
Valutaväxlingsavgiften är bland den högsta jag har hört talas om. Avanza, Nordnet, Degiro och Kiwi tar alla 0,25 %. På Degiros ISK finns dessutom kostnadsfria valutakonton.
Såväl Avanza som Nordnet betalar numera inlåningsränta på kundens kontanter på ISK.
@bspastikern Håller med. Och då är 0,25% inte alls särskild lågt heller ![]()
Hej @bspastikern När du hänvisar till Degiros ISK, vilken kontotyp syftar du då på?
Trodde Degiro i nuläget inte erbjuder ISK, eller har det kanske ändrats?
Jag använder ett Active-konto öppnat innan nyregistreringen av ISK pausades.
Mitt intryck är att Degiro hanterar årsredovisningen av ISK halvmanuellt, och det har väl gått okej fram tills att de blev överhopad av alla självutnämnda YOLO-ekonomer som skulle in på börsen och squeeza.
En annan förklaring skulle kunna vara att sammanslagningen av innovativa Degiro och stelbenta Flatex ställer till det. Jag brukar likna det vid vad jag tror skulle hända om Swedbank köper upp Avanza och sätter igång och “förbättrar”.
Men än så länge fungerar det med valutakonton på ISK hos Degiro för oss som är kunder sedan tidigare.
När man kan handla svenska aktier, kommer alla aktier i Large Cap och Mid Cap ingå då?
Hej @rimfrost
Initialt kommer vi erbjuda Large Cap - ett par hundra av de största aktierna på Stockholmsbörsen.
Vi har som ambition att kunna inkludera fler svenska akiter så småningom.
Investeringar innebär en risk. Freetrade tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
Okej, tack för svar!
Då får jag avvakta lite tills ni erbjuder alla aktier i Large Cap och Mid Cap.
Hej, när kommer appen till Android?
Mvh
Hej @Markus_Holmsten
Inte helt spikat ännu, men den är på väg och Android-appen är definitivt någonting vi prioriterar högt.
Om du inte redan har gjort det så finns det en väntelista där du kan skriva upp dig på för att få early access så snart vi släpper beta-versionen av Android-appen i Sverige.
Investeringar innebär en risk.
Hej allihopa!
Från och med i går kan man nu även handla svenska aktier courtagefritt* med Freetrade. ![]()
I nuläget går det att handla runt 200 av de mest populära aktierna på Stockholmsbörsen. Vi hoppas på att kunna öka det utbudet inom kort.
https://www.di.se/digital/avanza-utmanaren-lanserar-svensk-courtagefri-handel/
*Investeringar innebär en risk. Freetrade tillhandahåller inte investeringsrådgivning. Vi tar inte ut någon courtageavgift när du köper eller säljer svenska aktier, men andra kostnader kan tillkomma, såsom växlingsavgifter vid handel av utländska aktier.
Hej!
Nu har vi lanserat funktionen ‘Schemalagda ordrar’, som gör det möjligt att i Freetrade-appen sätta upp ett löpande aktiesparande, där kunder själva kan välja hur många och vilka bolag som ska finnas med, samt investeringsfrekvens och investeringsbelopp för respektive aktie.

Vänliga hälsningar,
Daniel på Freetrade
Investeringar innebär en risk. Freetrade tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
När kommer appen till Android? Kommer ni erbjuda ETFs inom en snar framtid?
Mvh
Hej @Markus_Holmsten !
Tack för din fråga.
Android-appen står högst upp på vår lista och min förhoppning är att släppa en version till våra kunder senare i år.
ETF:er är också på gång och kommer snart (någon månad).
Vänliga hälsningar,
Daniel på Freetrade
Hej!
Kommer ni erbjuda fraktionshandel av ETFer och vilka kommer dessa att vara?
kommer det gå att månadsspara i dem?
Mvh Markus