Freetrade?

Hej,

skulle vara intressant om ni utvärderade Freetrade (även om ni inte förordar handel med enskilda aktier).

https://digital.di.se/artikel/avanza-och-nordnetutmanare-gor-sverige-till-hemmaplan-erbjuder-gratis-aktiehandel

Hälsningar,

Mats

1 gillning

Hej Mats,

Nu har jag inte läst på så mycket om hur deras affärsidé ska fungera, däremot så finns det lite man ska fundera över innan man väljer en nå sådan tjänst.

Vad är deras affärsidé, vad tjänar dom pengar på? Är det inte själva handeln så måste dom få pengar på något annat sätt, eller kommer det kosta i framtiden så att detta är ett sätt att locka in sparare?
En tjänst från ett annat land med kontor i Sverige, vad för regler gäller hos dom?

Lite frågor du kan fundera över.

Dom kommer enligt uppgift att placera sitt Europeiska huvudkontor i Stockholm enligt vad jag förstått. Dom tjänar väl pengar som alla andra aktörer på kick-backs från fondavgifter och kommer att ha tjänster som dom tar betalt för. Kostnad för courtage går väl bara åt ett håll…
Det var väl bakgrunden till mitt intresse.
/Mats

Nu är det här en rätt gammal tråd, men la precis märke till det här företaget i mitt flöde. Jag är också intresserad av deras tjänst. Det blir ganska mycket pengar man kan spara om man plockar bort cortageavgiften, framförallt vid ombalansering och byte av fonder. Själv handlar jag just nu enbart med ETF:er vilket de tycks tillhandahålla. Kan säkert vara bra att få tillgång till fler europeiska ETF-marknader än XETRA som man får via Nordnet och Avanza.

Vad jag förstår har de skickat in en ansökan hos finansinspektionen och väntar på att få godkänt tillstånd för att få lansera tjänsten i Sverige.

Hej Mats och @msterverk

Daniel på Freetrade här!

Vi har inte lanserat i Sverige ännu, men står i begrepp att göra det. :rocket:

Mycket riktigt har vi en licensansökan hos Finansinspektionen som handläggs just nu.

I väntan på tillståndet från Finansinspektionen bygger vi den svenska Freetrade-appen, som vi initialt släpper som en beta och öppnar upp för en mindre grupp användare åt gången.

På vår svenska webbplats kan man anmäla sig till väntelistan och vi kommer ge förtur till de personer med referrals (ju fler referrals, desto tidigare access till appen), då vi vill prioritera dem som hjälpt oss bygga vår svenska community. I nuläget skulle endast en referral placera er i topp-100, så känner ni bara en annan person som ni tror skulle uppskatta courtagefria investeringar, bjud med dem!

Vi håller vår community uppdaterade om lanseringen genom primärt nyhetsbrev, men om ni har några frågor under tiden är ni välkomna att höra av er: daniel.engstrom@freetrade.io

Hälsningar,
/Daniel

(De svenskar som i höstas deltog i vår crowdfunding-kampanj på Crowdcube har garanterad early access)

2 gillningar

Hej igen!

Kort uppdatering och glädjande nyheter: Finansinspektionen har nu gett oss besked att de godkänner vår ansökan om tillstånd att lansera Freetrade i Sverige!

Nästa steg blir att vi under kommande veckor rullar ut en closed beta av Freetrade-appen, där de som skriver upp sig på väntelistan får åtkomst först.

Om ni har några frågor under tiden är ni välkomna att höra av er: daniel.engstrom@freetrade.io

Hälsningar,
Daniel

2 gillningar

Det var väldigt glädjande!

I och med att detta är väldigt nytt känner jag en blandad förtjusning. Det är spännande med något nytt som låter väldigt bra. Samtidigt som jag har en viss skepsis till nya aktörer som jag sett väldigt lite information om.

Vad innebär en closed beta?
Jag kan inte se ert svenska organisationsnummer på hemsidan.
Finns det någon länk till finansinspektionens hemsida där vi kan ta del av godkännandet?

Hälsningar
Mattias

Förstår vad du menar och det stämmer att vi inte hunnit göra speciellt mycket väsen av oss ännu. Men förhoppningsvis kommer Freetrade bli mer synligt på svenska marknaden framöver!

Ska se till att våra svenska bolagsuppgifter kommer på plats på webbplatsen, samt kontaktuppgifter till vårt svenska team, så det blir enklare att höra av sig till oss. Tack för att du uppmärksammade detta!

Closed beta innebär i korthet en version av appen där all funktionalitet inte är på plats ännu, men där vi vill ge en begränsad grupp användare chansen att testa och komma med feedback hur vi kan förbättra tjänsten innan publik lansering.

Här finns att läsa mer om Finansinspektionens beslut: https://finansinspektionen.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details?id=652483

/Daniel

1 gillning

Stort tack @DanielE för att du svarat på mina frågor!

Ser fram emot att få testa appen. Freetrade vann British Bank Awards 2021 i kategorin “Best Online Trading Platform”* så jag tror det här kan bli väldigt bra även i Sverige!

*British Bank Awards 2021 Winners - Smart Money People

/Mattias

Hej Christian!

Tack för din fråga!

Det finns europeiska nätmäklare som använder Payment for order flow som ersättningsmodell och som sakteligen expanderar sin verksamhet i Sverige. Vi använder alltså inte den ersättningsmodellen.

Freetrade använder en freemium-modell för vår intjäning, där vårt grundpaket är gratis (och kommer alltid att vara gratis), medan vi har abonnemangsformer där det går att betala extra för att få tillgång till andra marknader, konton och tjänster. Vi håller fortfarande på att bygga det svenska erbjudandet, så jag får återkomma när jag vet mer exakt hur det kommer se ut!

Vill du höra mer om Freetrade så gästade vår Sverigechef i går Fintechpodden där de avhandlar en hel del om Freetrade och Sverige. :raised_hands:

/Daniel

1 gillning

Hej!

Passar på bumpa den här tråden då vi nu precis har börjat släppa på svenska kunder i Freetrade-appen. :+1:

Om någon här är intresserad av att vara med och testa Freetrade kan man anmäla sin e-postadress på vår webbplats för tidig åtkomst. Appen är just nu i en beta, vilket betyder att all funktionalitet är inte på plats ännu. Men vi kommer lägga till fler kontotyper (såsom ISK) och aktiemarknader inom kort.

För frågor så hjälper jag gärna!

/Daniel

1 gillning

Hej @msterverk och övriga i tråden

Efter att svenska kunder under några månader har testat closed beta-versionen av Freetrade-appen, så börjar vi nu med stormsteg äntligen närma oss publik lansering i Sverige!

För alla som är intresserade av Freetrade (och råkar bo i Stockholmsregionen :slightly_smiling_face:) så håller vi en community meetup nästa vecka, torsdag den 15:e september, klockan 18-20 på Norrsken House. Eventet är gratis, men reservation av biljett behövs.

Kom och träffa oss och ställa era frågor direkt till vår CEO och COO om Freetrade och vår stundande lansering i Sverige. :sweden:

Vi bjuder på någonting att äta och dricka!

Glöm inte att när du investerar kan värdet på dina pengar gå upp såväl som ner och du kan få tillbaka mindre än din ursprungliga investering.

/Daniel

1 gillning

En liten fråga och önskan. Det skulle vara trevligt om det gick att få en koppling mellan TradingView och ISK. Är det något Freetrade kan ha stöd för? Jag önskar också en stop-loss-funktion där det går att specificera ett prisintervall i ett långt tidsintervall, t.ex ett år.

2 gillningar

Hoppas verkligen att ni kommer erbjuda fractional shares och DRIP inom KF och ISK! Även bättre stöd för automatiska köp dvs inte bara månadsspar utan dagligla köp.

1 gillning

Hej @AceTen @chineseinvestor

Tack för era kommentarer!

Faktum är att några av de funktioner ni nämner är saker som vi fått önskemål om tidigare från svenskar som står på vår väntelista, så inte helt omöjligt att de dyker upp på vår backlog.

Vi har som ambition att göra delar av vår backlog publik, där våra kunder kommer kunna kommentera och rösta på vilka funktioner de helst vill se i appen.

Glöm inte att när du investerar kan värdet på dina pengar gå upp såväl som ner och du kan få tillbaka mindre än din ursprungliga investering.

4 gillningar

Hej allihopa!

Nu har vi lanserat första versionen av Freetrade i Sverige och alla med en iPhone ladda hem iOS-versionen av Freetrade från App Store.

Android-användare får vänta ett tag till, men vi siktar på att släppa Android-versionen av Freetrade i början av nästa år.

Initialt har vi lanserat med de 500 mest populära amerikanska aktierna som går att handla courtagefritt på ett ISK. Med fraktionshandel går det att från endast 25 kronor lägga andelsorder på amerikanska aktier.

Vi kommer under de kommande veckorna och månaderna släppa betydligt fler amerikanska aktier och strax efter årsskiftet lanserar vi inte minst svenska aktier. :sweden:

Detta är alltså den första versionen av Freetrade vi lanserar i Sverige och vi kommer lägga till fler aktier och funktioner inom kort. Under tiden vore det intressant att höra er feedback, vad ni tycker fungerar bra/inte bra och framför allt vad ni skulle se i Freetrade-appen.

Bara fråga om ni undrar över något!

Investeringar innebär en risk. Det är inte säkert att du får tillbaka hela eller delar av det investerade beloppet. Andra avgifter kan tillkomma. Regler och villkor för ISK och allmänna villkor gäller.

2 gillningar

Koppling till Tradingview.com vore suveränt. Det finns redan flertalet nätmäklare kopplade dit, men varken Avanza eller Nordnet har den möjligheten.

1 gillning

Hej @rimfrost

Vi har fått in många önskemål från våra svenska kunder om koppling till just Tradingview, så helt klart något vi tittar på. :slight_smile: Kan i nuläget dock inte lova när/om det blir så att vi erbjuder det.

1 gillning

Använder er tjänst och är mycket nöjd! Kommer ni att släppa på Etf:er med fraktionshandel?

1 gillning

Hej @Negan_Sweden

Vad roligt att du gillar Freetrade!

I nuläget erbjuder vi fraktionshandel på USA-börsen och vi hoppas kunna erbjuda även dollarbaserade ETF:er, vilket också det skulle inkludera fraktionshandel. Återkommer så snart jag har mer information att dela.

Vänliga hälsningar,
Daniel på Freetrade

Investeringar innebär en risk.