Hej på er!
Jag har en fråga gällande krypto valutor och skatter som måste man betala för.
Jag är en nybörjare på krypto valutor och vill gärna börja med att lära mig och investera lite i den affären oxå.
Vad rekommenderar ni mig, hur ska jag börja och på vad måste jag tänka?
Jätte tack på förhand ![]()
Jag själv kan inget på ämnet, men att läsa in sig på varför, hur och vad är väl en god start:blush: vart den informationen finns och vad som bör sållas, kan jag tyvärr inte svara på ![]()
Vid avyttring:
- 30% vinstkatt
- 70% på förlust är avdragsgillt
Avyttring innebär när du säljer. Växlar du BTC mot ETH t.ex. så räknas det som en avyttring av BTC. Egentligen, sålt BTC för SEK och för samma SEK köpt ETH.
För yield farming, staking och sånt skit är det bättre att du läser på hos skatteverket eller mailar och frågar dem. De är superduktiga på det där med skatt och ser gärna att du gör rätt, så de förklarar gärna.
Vill du köpa för att hålla lång tid hade jag rekommenderat att köpa bitcoin via en vettig börs och kallförvara själv. Lång horisont.
Vill du hålla på att balansera i någon slags portfölj eller så rekommenderar jag nog att köpa krypto-certifikat på ett ISK. Då får du skattefördelar och slipper räkna ut det, men du lider av att inte kunna handla 2/3 av tiden då marknaden är stängd (men btc handlas dygnet runt), det är inte alls lika likvidt, och du har en motpartsrisk du måste lita på.
Det absolut bästa du kan göra för långsiktigheten är att enbart köpa bitcoin, och göra det regelbundet. Månadsspara eller snabbare.
Tack för informationen . God jul ![]()
Instämmer med alla Sallys rekommendationer.
Tänk på att de flesta kryptovalutor tyvärr är scams eller misslyckade/döda projekt och att de inte tillför världen något. Priset som ställs ut kan vara fejk om det är låg omsättning, dvs en storägare av kryptovalutan håller kanske artificiellt uppe priset för att lura småsparare att marknadspriset ser högt ut.
Bitcoin har inte detta problem. Det är en beprövad, decentraliserad kryptovaluta.
Lycka till!