Hej! Jag är inne i ett dilemma just nu. Jag är en kille på 20 år (ung, jag vet). Jag har då CSN + ett extrajobb som inkomst.
Nu är det så att jag knappt har en buffert (buffert i mitt fall är väl snarare till lite resor och större upplevelser). Mitt nysatta mål är ca 2600 kr (2 CSN), tycker det känns som en lämplig summa för att ha råd med lite resor osv. Och mitt mål är då att när jag använder mig av denna, så börjar jag av mitt långsiktiga månadssparande och börjar investera parallellt upp den igen.
Nu är det så att jag har ca 4000 kr i buffert. Vilket är rätt långt ifrån, jag tänker att jag kan spara ca 3-4k från CSN, samt att jag från och med november kommer få ca 6500 i månaden.
Då kommer vi till frågan, borde jag låta mina investeringar vara, och månadspara ihop denna buffert (vilket i mitt fall kan ta några månader) och då förutsätter det att jag slutar spara långsiktigt helt och bara försöker spara upp till buffertmålet, eller borde jag sälja tillgångar till det värdet, få ihop min buffert, se det som en nystart och fokusera helt på det långsiktiga sparandet, och följa mitt tidigare mål att börja spara till den igen när jag använder den.
Nu blev det en lång fråga men hoppas ni förstår den iallfall, tack!
Sålänge det inte är superakut och ekonomisk kris så hade jag bara pausat alla kommande insättningar i värdepapper och istället lagt allt sparande i fortsättningen på sparkonto tills dess att du anser bufferten vara tillräckligt stor.
Först då hade jag startat upp sparande på börsen igen.
Jag tänker att buffert är till för nödvändiga oförutsedda utgifter som måste betalas fortare än du kan få ut investerade pengar. Vet inte hur stora oförutsedda utgifter du riskerar att få. Beror ju på hur du bor och transporterar dig, mm. Anser du att bufferten är för liten för detta så skulle jag sålt av så du klarar en mindre kris.
Resor och andra nöjen är periodiserad konsumtion och ska inte tas av bufferten. Hur du vill finansiera detta är mer öppet. Här påverkar tex hur stort kapital du redan har. Vad din långsiktiga ekonomiska plan är osv.
Själv investerar jag så mycket jag kan och använder sen avkastningen till att resa bland annat. Personligen vill jag ha alla pengar som inte måste va fria investerade. Även de jag ska resa för. Men du får säkert fler förslag på upplägg av andra här.
ja det känns egentligen som en rimlig lösning, skulle det bli akut skulle man kunna sälja av vid ett senare tillfälle om man inte hade hunnit spara upp
Titta gärna vårt avsnitt om buffert, tror du kan få lite inspiration där.
Sedan om jag får komma med ett oombett tips. Du är ung och att vara intresserad av sparande nu är en jättestor fördel. Det kommer sannolikt gå bra för dig ekonomiskt framgent, så jag ser inte så stor anledning att oroa sig för sparandet idag.
Tänk på att sparande idag är att flytta pengar in i framtiden. Frågan är:
Vem tror du har mest glädje av pengarna? Ditt framtida-jag, eller ditt nutida-jag?
Jag upplever att vi ibland gör lite en omvänd Robin Hood och tar från vårt fattiga-jag idag för att skicka pengar till vårt rika-jag imorgon. Hänger du med på hur jag tänker?
Jag tycker ju fortfarande syftet med en buffert är att inte behöva ta från sitt långtidssparande om något oförutsett sker. Att fylla på bufferten genom att dra ned på långtidssparandet är ju i princip att likställa med att inte ha någon buffert alls, då kan man lika gärna ta ut pengarna från långtidskontot när man känner för det.
Buffertsparandet/påfyllning av buffert bör alltså tas från att minska ned vardagsbudgeten. Om inte det går så kanske man ligger för högt i långtidssparet.
(Personligen kör jag utan buffert, om något oförutsett sker brukar det räcka med kreditkort och minskad sparkvot någon månad.)
En början kanske kan vara att fundera över vad ditt långsiktiga sparande är till för, dvs vad är målet och vad krävs för att nå dit. Sen anpassa resten av budgeten till det.
Ja jag förstår det, och jag vet att jag egentligen skulle kunna spara mycket mindre och innerst inne vet jag ju att jag skulle kunna släppa lite på det och fokusera mer på olika upplevelser med mera. Det svåraste är nästan att det är så himla lätt att mäta pengar, det är så kvantitativt. Det går så lätt att se framsteg eller hur det utvecklas osv. Vilket inte går på den andra delen, det emotionella. Det gör ju på nått sätt att om man tar pengar från ens sparande för att göra någon upplevelse för det, blir det ju lätt att det ser ut som en förlust på pappret. Om du förstår vad jag menar
Ja det var ett väldigt bra svar, och det är lite såhär jag vill tänka egentligen. Men jag tycker det är så lätt att hamna i att försöka spara så mycket som möjligt. Och jag tycker det är kul att se sparandet utvecklas osv. Men det är ju också viktigt att komma ihåg att man måste ha kul i livet här och nu också @Noomi