Stable asset = har ingen avkastning i sig själv?
För att marknaden har varit totalt oreglerad. 78% av alla kryptostartups 2017 var scams enligt bitcoindokumentär. FTX, Quadriga, Gemini, Genisis, One Coin, Centra, etc, listan med scams är lång . Netflix BitConned är underhållande. Knarkare som lurar av folk sina livs besparingar.
Här är SEC’s kommentar till nya beslutet:
“The green light marks a U-turn for the SEC, which had rejected bitcoin ETFs due to worries they could be easily manipulated. SEC Chair Gary Gensler is a fierce crypto skeptic.”
“the agency did not endorse bitcoin, calling it a “speculative, volatile asset” also used to fund crime.”
https://www.reuters.com/technology/bitcoin-etf-hopefuls-still-expect-sec-approval-despite-social-media-hack-2024-01-10/
Men beslutet betyder inte att crypto är något att ha.
Crypto har inget som påminner om en valuta. För det, brukar det krävas:
Stabilit värde: Nej, tvärt om.
Snabb transaktion: Nej
Allmänt erkänd: Nej.
Det finns hur många “Bitcoin”-valutor som helst. Per definition går värdet mot NOLL!
Och mycket mer…
Enklast är väl läsa detta:
‘Crypto is a pile Turd’ - Charlie Munger.
Ponzi scheme
Tulpaner
Ja, totalt värdelöst egentligen, pådrivet av en önskan till snabba enkla pengar.
Tröttsamt detta ![]()
ETF:en gällde Bitcoin, inte “crypto”. Gensler uttalar sig negativt om “crypto”, men skriver att Bitcoin är en “non-security commodity”. Så Gensler förstår Bitcoin, till skillnad från dig. Ett tips, kolla hans MIT-kurs på YouTube, kanske du lär dig något.
Mina certifikat på Bitcoin är det som har gått bäst i min portfölj.
Givetvis en liten del av det jag spekulerar med, men jag tycker det är kul om man har det på lång sikt.
Får den ens säljas i Europa? En ETF får inte innehålla mer än 10% (35% i specialfall) av en enskild tillgång.
Tycker det är synd att jänkarna urvattnar vad en fond är.
Tror de själva kanske kallar det ETP eller ETC?
Exchange Traded Products, jag bad ChatGPT förklara:
An Exchange-Traded Product (ETP) is a type of security that trades on financial markets such as stock exchanges and is derived from other investment instruments. ETPs include a broad category of financial instruments, which encompasses Exchange-Traded Funds (ETFs), Exchange-Traded Commodities (ETCs), and Exchange-Traded Notes (ETNs).
Here’s a brief overview of how ETPs differ from each other:
- Exchange-Traded Funds (ETFs): ETFs are funds that own underlying assets (like stocks, bonds, or commodities) and divide ownership of those assets into shares. These shares are traded on stock exchanges, similar to stocks. ETFs are popular because they combine the diversification benefits of mutual funds with the ease of trading associated with stocks.
- Exchange-Traded Commodities (ETCs): ETCs are investment vehicles that provide exposure to commodity prices, including metals, energy, and agricultural products. Unlike ETFs, which typically hold the physical commodity or futures contracts, ETCs might be structured as debt securities backed by an underwriting bank, offering investors exposure to commodity prices without the need to directly invest in the physical commodity.
- Exchange-Traded Notes (ETNs): ETNs are unsecured debt securities issued by banks that mimic the performance of a market index or other benchmark. ETNs are similar to bonds but do not pay periodic interest payments. Instead, the return of an ETN is based on the performance of a market index minus the ETN’s fees, with the investor receiving the return at maturity. ETNs carry the credit risk of the issuing bank, meaning if the bank goes bankrupt, ETN investors may not receive their full investment back.
Ja ta vilken 4års-period du vill i Bitcoins historia och bara 2% bitcoin i portföljen tillsammans med resten kontanter slår 100% S&P 500.
Vanguards VD lämnar… slump?
Vanguard announced today that after a dynamic and highly successful tenure as CEO and more than three decades of distinguished Vanguard service, Tim Buckley has decided to retire from his role as Chairman and Chief Executive Officer by year-end 2024. Källa
Själv tycker jag att det är ganska ball att Vanguard har exponering mot bitcoin via några av de största miningbolagen som Riot och Marathon. Vanguard är också en av de största instutionella ägarna till Microstrategy.
21shares hare nu släpt fysiskt backade BTC-ETPer på NASDAQ Stockholm. Finns på Avanza.
När man köper och säljer dessa på tex. Avanza. Köper man och säljer endast med de som kommer åt Sthlms börsen då eller köper och säljer man mot alla börser där ETPn finns?
Vet ej. 10 tecken.
En vis man (jag ![]()
) sa en gång att den dagen Vanguard säljer Bitcoin så är vi screwed…
Nordea öppnar upp för en börshandlad produkt som följer Bitcoin
Produkten är en så kallad syntetisk ETP som gör det möjligt för investerare att ta del av utvecklingen i olika tillgångsslag via traditionella finansiella instrument. Den här ETP:n har Bitcoin som underliggande tillgång och riktar sig till erfarna investerare som är ute efter alternativa tillgångsslag. Handel sker uteslutande på kundens initiativ genom ordermottagning, och Nordea ger inga råd eller rekommendationer kring produkten.
Det framgår inte tydligt för mig om denna är fysiskt backad eller inte?
Syntetisk låter inte som fysiskt backad, hur fysiskt de nu kan bli med bitcoin ![]()
Om de liknar ETP på avanza så innebär de också uppåt 1,5-2,5% avgift efter växling, spread och fondavgift.
Kan vara så att countrparten har Bitcoin, men det behöver inte vara så. Men med tanke på Bitcoins kraftiga svängningar borde det vara svårt att ha 110% i säkerhet som krävs för dessa syntetiska byten om man försöker med andra tillgångar.
Låter ganska mycket som en produkt liknande Guld Ava/Guld Ava A, med BTC som underliggande men ingen fysisk backning som ni säger. Kanske aktier / Futures/ optioner i aktier då.
Ja, Avanza har ju haft BTC certifikat länge, men det Nordea beskriver är ETP, något som kommit till Avanza senaste halvåret bara. Under 0.5-1% avgift. Alltså, exchange traded product, liknande ETF men inte en fond, men en produkt. Får vänta tills informationsbladet för produkten kommer så kan jag uppdatera här.