Jag vet inte om det är intressant för någon annan. Men jag roade mig idag med att dra ut Bitcoins CAGR över 4 års-perioder (tex 2015-12-10 till 2019-12-10) till idag:
Eftersom ingen vet hur det kommer att gå men alla har åsikter, så kan det ju vara intressant att följa utvecklingen här. Speciellt eftersom Blackrocks ledning och andra tunga finansiella aktörer i år gått ut och proklamerat Bitcoin som en “flight to quality” eller något i den stilen.
Min egen CAGR ligger på drygt 33%, men jag har heller inte hållit på seriöst i en hel 4-års -cykel ännu, så det blir lite konstigt att ta upp det här. Dock förväntar jag mig att jag bör ligga på minst 20-30% de närmaste 12 åren, utifrån tidigare siffror + mina förväntningar på att tillgången kommer ta över en del av det värdebevarande premium som fastigheter och guld har i dag.
Anledningen att min 2-åriga utveckling ser så mycket bättre ut än den senaste 2-års-grafen är att jag köpt mer så länge det gåt nedåt. Men nu har jag pausat inköpen.
Tänker jag fel? Vet inte, men har man en så hög tidspreferens att man inte klarar av en 4-årig cykel så bör man nog hålla sig borta från fler tillgångsslag än Bitcoin.
Jag har gjort ett kalkylark så att jag enkelt kan ta fram CAGR mellan olika datum (dock inte tidigare än 2015-12-01), så jag kan dra fram siffror mellan olika andra tidpunkter och publicera här om intresse finns.
En tanke jag får kring de här siffrorna är att det är en risk att inte ha åtminstone någon procents tilldelning av portföljens värde i Bitcoin…
Ett pyramidspel som slösar mycket el och elektroniska komponenter och därmed är dåligt för miljön? Kanske också en risk att ibland inte köpa en Trisslott som en investering. Bitcoin har inget materiell värde och det är omöjligt att förutse någon utveckling, kan fördubblas nästa vecka eller gå till 0. Allt bara spekulationer.
Paddy, det där är debunkat så många gånger att jag inte orkar bemöta det. Dessutom är det off-topic för tråden. Starta gärna en egen tråd om hur dåligt Bitcoin är och för den diskutionen där.
Jag tror inte en trisslott har riktigt samma historiska track record på utveckling, men köp det du…
Man kan ju ha lite olika åsikter om saker och ting men tror ni på fullaste allvar att Blackrock skulle ansöka om en ETF för något som är vad ni beskriver? Skulle SEC ens överväga detta, skulle dom klassa det som en råvara?
Fascinerade hur vi människor fungerar och hur svårt vi har att byta uppfattning.
Jag tycker att ca 20-30% CAGR låter rimligt de kommande åren.
Jag har själv lite mer än 3 år som kryptoinvesterare (inte bara bitcoin), och vad jag lärt mig från 2021 är att det kan vara klokt att sälja av en del när hysterin tar fart, istället för att HODLa hela vägen ner till -80-99% från toppen när kraschen kommer. Vilket man kan se på dina grafer för 2-årsperioder. Det är inte bara solsken.
Jag kommer sälja av nån % i veckan denna cykeln när priset når några förutbestämda mål jag satt.
Om man bara vill fokusera på bitcoin, eller använda bitcoin som nån slags indikator för resten av kryptomarknaden så kan Bob Loukas vara värt att kolla på. Han pratar om 4 årscykeln och hans strategi för att köpa billigt och sälja dyrt. Han lägger upp ca 1 video varannan månad sedan 4 år tillbaka. https://www.youtube.com/@bobloukas3493
Sen tror jag att 4-årscyklerna kommer mer av penningpolitik (debasement av världens valutor i samband med val vart 4e år) än att antal bitcoins som majnas halveras. Men vad spelar det för roll?
Edit: Efter att ha investerat i index enligt Rikatillsammans principer har jag haft en tendens att vara helt passiv och månadsspara. Jag vet inte om det är en bra strategi inom krypto. Jag tror att en liiite mer aktiv strategi är att föredra, där man slutar köpa på hysteriska nivåer och säljer av lite där, samt köper in sig vid extremt låga nivåer (men gå inte in för tidigt! -30% från toppen är bara halvvägs, knappt). Men att gå helt ur marknaden bör man aldrig göra, då ingen kan tajma perfekt. Och ju mer långsiktig du är desto mer passiv kan du vara. (om du har en bra båt (äger bra coins))
Ok, jag har haft lite extra tid i morse, och skriver ned några av mina tankar kring det här. Jag försöker inte “rädda” någon till att tänka som jag. Ni som inte “tror på Bitcoin” får gärna vara saliga i er tro, så fortsätter jag med mina egna teorier
Personligen tror jag vi kommer ligga någonstans mellan 20-60% CAGR de kommande åren. De högre delarna i spannet är inget jag direkt hoppas på, även om jag skulle tjäna på det. För det skulle troligen innebära en snabbare övergång till en ny paradigm som skulle vara smärtsam för många.
Bitcoin är inte särskilt “produktivt”, även om det har vissa användningsområden som ett säkert monetärt nätverk tex. De som tänker i såna banor tänker på det som en annan sorts tillgång än vad det är.
Jag tror det kommer en fortsatt växande splittring mellan producenter och konsumenter. De som producerar riktigt värde kommer i större utsträckning parkera sitt producerade överskott i Bitcoin. Konsumeter av de producerade värdet kommer vilja ha en Fiat-valuta eftersom det fördelar värde från producenter till samhällets elit. Och eliten i sin tur fortsätter dela ut en del av värdet till de som konsumerar mer än de producerar. Tänk ‘UBI’…
Huvudanledningen att det kommer gå uppåt på sikt, är alltså att företag och vissa riksbanker i större och större utsträckning kommer att inse att det går att parkera tidigare producerat värde i bitcoin. I vår tidsandas extrema ökning av den totala penningmängden har det blivit missallokeringar av mycket resurser.
Företag kastar sig in i riskfyllda och våghalsiga uppköp, investeringar mm, eftersom det är en garanterad förlust att sitta på pengar i väntan på en bra investering.
Så länge Bitcoin fortsätter ta andelar av det “värdebevarande market cap” som fastigheter, guld, aktier och liknande utgör i (alltså där man traditionellt parkerar värde idag), så kommer CAGR vara högre än den totala värdeökningen som kommer från produktivitetsökningar i de tillgångsslagen.
När övergången är färdig borde den köpkraft du sparat i Bitcoin för framtiden öka ungefär i den takt som produktionsmarginalpriset för varor och tjänster går upp.
Då kan det börja bli dags att minska en del av portföljens värde igen, för att köpa mer aktier/aktieindexfonder.
Kanske kan det tom finnas en anledning att gå tillbaka till någon sorts variant av en 60/40 -portfölj där 40% är Bitcoin istället för obligationer.
Bitcoin kommer inte att producera något direkt värde. Det kommer vid någon tidpunkt gå att få ränta för dig som privat långivare om du vill få ut ränta för pengarna, med en viss kreditrisk så klart.
Men det förutsätter att vi inte har centralplanerande organ som sätter artificiellt låga räntor och trycker upp nya pengar till räddningspaket till de som tagit för höga risker, som vi har idag.
Sitter och kollar på Raoul Pals tankar inför nästa år och lite längre.
Vi närmar oss “Banana zone” när priset på Bicoin går bananas
(p.g.a. att valår är stimulativa och sammanfaller med att FED rullar över sina lån, ökad likviditet etc etc)
Det är inga godtyckliga datum på axlarna…
och jag har inga problem att läsa axlarna även om året ibland börjar vid en punkt och ibland är mellan två punkter. Den är mellan två punkter då den bara visar ett år och på en punkt då det är 2 år till nästa punkt. Inte svårare än så. Huvudsaken med graferna är att priset på kort tid har minst 5x:at efter en Bitcoin halving historiskt sett.
1st Bitcoin halving date — November 28, 2012
2nd Bitcoin halving date — July 9, 2016
3rd Bitcoin halving date — May 11, 2020
4th Bitcoin halving date — April 22, 2024
Gör med informationen vad du vill. Ingen kan tvinga dig att köpa bitcoin innan priset exploderar uppåt…
Jag skulle nog säga att det är: (förlåt för korrigeringen, kanske bara var ett typo från dig på sista)
Första grafen: ca 3 år
Andra grafen: ca 5 år
Tredje grafen: ca 2,5 år
Fjärde frafen: ca 4 år
så får folk tolka själva om graferna är intressant, luriga, eller både och
Det som är intressant är ju att bitcoin verkar ha ökat i ett par tusen procent tidigare halveringar, så vad kommer hända denna halvering? Kommer det bli en ny ökning med ett par tusen procent, eller en mer blygsam ökning?
För det intressanta i sammanhanget är ju att halveringen sammanfaller samtidigt som centralbanker kommer börja sänka räntan, ETFer lanseras samt banker (iaf i USA) får fair accounting values för att underlätta ha att bitcoin på deras balansräkning.
Ja, det känns verkligen som att den kommande cykeln kan bli episk.
Självklart är jag lite orolig kring att förväntningarna är lite för höga. Ett ETF-godkännande kan komma när som helst nu, men det är inte självklart att ett godkännande kommer.
Kommer vi upp kring 100% vid det gamla ATH så är jag nöjd, men visst det kan nog gå betydligt bättre än så!
Har satt en kalenderpåminnelse att påbörja vinsthemtagning om ett år. Vi får se vad som händer.
Vill påminna alla att det här är hög volatilitet, men också hög reward. Som jag ser det är det dock ännu högre risk att ha 0% Bitcoin i portföljen.
Under valfri 4års-period har en portfölj med 2% bitcoin och resten USD slagit CAGR jämfört med en 100% S&P500 portfölj.
2% BTC -portföljen har 1.4% volatilitet.
S&P500 har 20%.
Jag har inte kontrollerat påståendet i videon, men det känns som att det stämmer utifrån de portföljsimuleringar jag gjort.