Ray Dalio: Why in the World Would You Own Bonds When…

Då var Ray Dalio i farten igen och sågar räntefonder och den amerikanska dollarn. Inget nytt, men mycket läsvärt som vanligt om man gillar nörderi.

For these reasons I believe a well-diversified portfolio of non-debt and non-dollar assets along with a short cash position is preferable to a traditional stock/bond mix that is heavily skewed to US dollars. I also believe that assets in the mature developed reserve currency countries will underperform the Asian (including Chinese) emerging countries’ markets. I also believe that one should be mindful of tax changes and the possibility of capital controls.

Kontentan:

• Undvik kontanter (du förlorar mot inflation)
  • Ha lån då
  • Sprid dina risker och diversifiera
  • Ha exponering mot tillväxtmarknader

Typ.

7 gillningar

Det är mycket att tänka på om man vill ha det optimalt :+1:.

“Non-debt asset” antar jag betyder inte räntefonder?

Frågan är vad man bör investera i som är förhållandevis låg risk men inte förlorar mot inflation?

1 gillning

Reala tillgångar, 1 kg guld kommer alltid vara 1 kg guld.

Guld är ju däremot ganska hög risk, i alla fall på kort sikt.

1 gillning

Problemet är att folk inte alltid vill betala lika mycket eller mer för din guldtacka som de gjorde förra veckan.

1 gillning

Finns fler reala tillgångar än guld.

I mitt huvud är det dock märkligt resonemang att köpa någonting som skyddar mot inflationen och samtidigt vara kortsiktig.

2 gillningar

Aktiemarknaden är för högt värderad, räntefonder ger ingen avkastning (speciellt riskjusterat), bitcoin är en ren spekulation snubbla. Så vad ska man satsa på?
Frimärken kanske kommer få en uppsving efter riksbankschefens uttalande?

3 gillningar

Tanken var väl att jag är intresserad av något som inte är guld (har redan en del) med låg risk, avkastning som åtminstone överstiger inflation, samt likvid nog att kunna plocka ut om jag behöver. Det kanske inte existerar.

Bara man hittar någonting som följer den verkliga inflationen (monetära inflationen) kommer du bli förmögen. 15% av alla sek som finns i systemet skapades förra året, 25% av alla USD. I Sverige går det mesta går in i bostadsmarknaden samt olika finansiella marknader.

KPI är inte inflation, det är rök och speglar för att ge en illusion om en “stabil ekonomi”.

Alla som bor i hyresrätt, lever hand till mun eller har pengar på sparkonto blir blåsta så in i norden.

2 gillningar

Det är väl därför det nya svarta är värdebolag (tråkbolag), relativt lågt värderade värdeskapande aktiebolag. Bolag som tickar på men klarar sig i motgång och har relativt låg risk i sin affärsmodell.

1 gillning

Tack Jan @janbolmeson för att du startade denna tråd. Ville just göra samma sak!

@firreb och @christian100 och andra
Håller helt med om ditt resonemang att om man vill haka på den monetära inflationen.
Vilka tillgångar ska man äga?
-Aktier helt klart, global diversifierad, Asien, tillväxtmarknader. Jag vill ha dem icke-hedged.
-Guld nästan helt klart, mycket diskussion har ägt rum om detta
-Silver
-Andra råvaror
-Vad tycker ni och andra om TIPS? Jag anser de bättre än nominella bonds, fast kanske
-Kinesiska nominella obligationer
-Fastighet som man bor i för värdebevakning
-Fastighet som tjänar pengar åt en? Skog?
-Använd låg cash rate för hävstång
-Vad är andras tankar här?

Känns läskigt att minska räntedelen och evt. öka belåningen. Minskade räntedelen redan med 10% förra året och bytte ut alla nominella USD och EUR till TIPS.

1 gillning

Kollade upp detta och letade efter olika sätt att investera i det. Min slutsats var att det finns olika inom USD och EUR, men de flesta företagen är inkluderade i de stora indexfonderna. Asien har jag inte hittat någon fond som har just värdebolag. Hur gör du?

Hur hade en portfölj som följer dessa råd sett ut?

1 gillning

Jag kan det inte. Jag satsar själv på LYSA 100-0, sen separat extravikt mot (1) globala småbolag och (2) LF tillväxtmarknader.

Är i en get-rich fas så jag lägger allt i aktier. Om 3-5 år ser jag mig lägga runt 10% i guld också för att hedga mot risk att bli inlåst vid nedgång och om man samtidigt skaffar familj och så.

Räntefonder skippar jag då jag inte förstått deras storhet i nuvarande finansiella klimat med fiatvalutor.

Ett tag var jag också insöad på det här med kollaps av USD osv. men sedan kände jag bara att även om USD kollapsar lite så klarar sig nog en relativt väldiversifierad aktiefond ändå. Det kommer ändå finnas Amerikanska börs-bolag som tjänar pengar i andra delar av världen.

Det jag finner intressant dock (och som jag gärna skulle hedga lite mot) är detta: “Most holders of debt assets believe that they can sell them to get cash and to buy goods and services with. After all, the only purpose of holding financial assets is to be able to convert them into the buying of goods and services. The problem is that, at current valuations, there is way too much money in these financial assets for it to be a realistic expectation that any significant percentage of that bond money can be turned into cash and exchanged for goods and services. If any significant amount tried to make that shift a “run on the bank”-type dynamic would ensue. When such a dynamic—which I call a “reverse wave”—occurs there is no stopping it. It has to be accommodated the way it was accommodated in the 1930-45 period and the 1970-80 period (and hundreds of similar periods throughout history) via printing a lot of money and devaluing it, and restructuring a lot of debt and government finances, usually including large increases in taxes.”

2 gillningar

Skillnaden blir ju att man försöker övervikta Value jämfört med de stora indexfonderna. Om man vill exponera sig mer mot värdebolag så är det ETF:er som gäller tror jag. Några exempel:

USA Small Cap Value: ZPRV
EU Small Cap Value: ZPRX
EM Value: EMVL
World Value: IS3S

2 gillningar

Själv har jag viktat om lite från USA till fördel Tillväxt, äger en del guldcertifikat men funderar på att köpa lite mer samt kanske liter silver/gruvor. Har dålig koll på hur man kan exponera sig mot andra råvaror samt kinesiska obligationer?

1 gillning

Jahopp, är det inte mannen med 55% räntor ??

Det är frågan. Jag tror en kombination av de tillgångsklasserna vi diskuterat. Och value stocks i stället av bonds som de (bridgewater) diskuterat tidigare. Jag tror de också har obligationer i länder som inte befinner sig på samma ställe i sin long term debt cycle, som Kina. Men vi borde fråga Ray. Kanske ett fikatillsammans med honom?
Tror att det kommer mer från honom eller bridgewater om ämnet.

2 gillningar

Det bästa jag har hittat som är en vanlig fond är nog SPP Global Multifactor. Men om jag förstod det rätt så är värde bara en av faktorerna som de går efter.