Ray Dalio: Why in the World Would You Own Bonds When…

Ett intressant bull case för teknikaktier — framför allt mjukvaruaktier:

En ny kund för Netflix kostar dem inget mer än elen som används för att strömma video till användaren. Samma sak med Adobe. Att en ny användare får tillgång till Photoshop kostar elektroner.

De kommer troligen höja priset i takt med KPI utan att kostaden för dem ökar särskilt mycket.

Andra företag som har flera led av kostnader (material etc) för att tillverka en ny produkt kommer få ökade kostnader då de betalar ett pris som påverkats kraftigare av inflationen.

3 gillningar

Jag har också kollat på detta såklart. Low-volatility är en annan faktor som kan vara aktuell, men tror inte den gick superbra under Corona. Råvaruaktier kan vara ett alternativ. Dock är ju aktier oavsett aktier. Obligationer är obligationer. Ett dåligt år för obligationer är väl ungefär som en dålig dag på börsen.

Enligt mig väldigt svårt att hitta ett säkrare alternativ, då måste man isåfall ta risk, då faller det.

Jag rekommenderar denna video från Ben Felix om räntefonder i en period av stigande räntor.

Om jag själv skulle införliva någon form av räntefond i mitt sparande skulle jag i dagsläget hålla

AMF Räntefond Mix - Extremt billig och kanske tar ränteökningar bättre än längre räntefonder, också såklart SEK-hedge.

Bankkonto med ränta, tills korträntan överstiger skattesmällen med ISK. Fördel här att man kan ha på Avanza för mentala bokföringen. :slight_smile:

Att hedga mot inflation kan också komma på bekostnad av avkastning. Hur mycket ska man hedga?

I den här artikeln - Deflation Inflation Blackbook - fanns det mycket matnyttigt. Om du inte läst den Guus rekommenderar jag det starkt.

För min del har jag lite guld i portföljen nu, hade inte det tidigare. Plus Allabolag innehåller cirka 4-5% råvaruaktier, så där hedgar man en del också, LF Global likaså. Sannolikt skulle detta öka dramatiskt vid skarpt ökande råvarupriser. Givetvis så kanske det tas ut lite av de aktier som går skit under inflation. Men svårt att säga.

3 gillningar

Bra artikel som vanligt av Ray Dalio, om än jag tycker han är dålig på att fatta sig kort. Gäller så väl i bokform som artiklar :wink:

När han säger “non-dollar assets”, syftar han då på kontanter i valutan dollar. Eller men han även tillgångar som prissätts i dollar (amerikanska börsen)

1 gillning

Tror han delvis inkluderar amerikanska börsen här eftersom företag har sina kassaflöden i USD. Dock genererar företag vinster så USA aktier är klart bättre än kontanter/räntor.

Rätta mig gärna.

1 gillning

Jag håller med! Rent politiskt känns det mycket, mycket lättare att skjuta till mer pengar, än att ta bort lån. I USA känner jag dessutom att det främst finns två maktfaktorer: rika/företag, och äldre personer (som är de som främst röstar). Så politiska beslut kommer antagligen att prioritera pensionen långt före studentlån, t ex. Och de som vill förlåta studentlån ser vikten i att rädda pensionerna till ännu högre grad.

Så är det just det där med att avskriva skulder som är det största hotet mot guld, tillgångar och aktier som strategi, jämfört med räntor och kontanter?

1 gillning

Det törs jag inte uttala mej bergsäkert om men ifall man nollar sina lån så finns antagligen(?) ingen mening att pyssla med negativa realräntor och skulle ju vara dåligt för guld.

Ray var talare på Texas A&M Bitcoin Conference och droppade den lilla bomben att en investeringsportfölj borde innehålla ungefär 20% bitcoin.

Källa: Ray Dalio - Kitco news

Vi har haft det uppe ett par gånger. Här är Dalios egen artikel på hans syn på kryptovalutor.

Jag förstår. Men han talade på konferensen igår så därför jag tänkte det var dags för Rays uppdaterade syn…

Intressant. Finns det inspelat?

Ska i ärlighetens namn säga att det e lite oklart vad han menar med 20% av portföljen är bitcoin. Men nedan är delar av hans framträdande.

Ray Dalio - Kort klipp 1

Ray Dalio - Längre klipp

Tack för klargörandet Christian. 20% bitcoin var lite mer önsketänkande om än att han var rejält rörig i sin mening :slight_smile: Får se om han kommit längre nästa gång han talar på Consensus 2021 i maj.

1 gillning

Äntligen lite mer information från Ray angående bitcoin!

3 väldigt intressanta citat från investeringsgurun.

  1. Personligen skulle jag hellre äga bitcoin är obligationer under inflationomständigheter.
  2. Jag äger en del bitcoin.
  3. Bitcoins största risk är sin egen framgång.

Inte helt överraskande då han är keynote speaker på Consensus 2021.

Källa: https://www.coindesk.com/consensus-ray-dalio-i-have-some-bitcoin